پژوهشی
علی محمد جوادی؛ امیر ملکی؛ محمدجواد زاهدی مازندرانی؛ یعقوب احمدی
چکیده
شناسایی ساختار طبقات اجتماعی و چگونگی تغییر آن میتواند در تببین بسیاری از مسایل اجتماعی و اقتصادی راهگشا باشد. مطالعه حاضر به مقایسه ساختار طبقات اجتماعی در ایران طی سالهای 1335 تا 1395 میپردازد. در این تحقیق از روش تحلیل ثانویه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که طبقه بالا در این سالها تقریبا ثابت بوده و طبقه متوسط سنتی تقریبا ...
بیشتر
شناسایی ساختار طبقات اجتماعی و چگونگی تغییر آن میتواند در تببین بسیاری از مسایل اجتماعی و اقتصادی راهگشا باشد. مطالعه حاضر به مقایسه ساختار طبقات اجتماعی در ایران طی سالهای 1335 تا 1395 میپردازد. در این تحقیق از روش تحلیل ثانویه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که طبقه بالا در این سالها تقریبا ثابت بوده و طبقه متوسط سنتی تقریبا از سهم بیشتری نسبت بهسایر طبقات برخوردار بوده است. طبقات متوسط جدید و پایین بیشترین نوسانها را در سالهای مورد مطالعه به خود اختصاص دادهاند. مشاهده روند ساختار طبقاتی در دورههای مختلف تاریخی در ایران نشان از این دارد که عوامل سیاسی، اقتصادی و بینالمللی از تعیین کنندههای تغییرات و نوسانات ساختار طبقات اجتماعی در ایران است و این تاثیر بیشتر مربوط به طبقه متوسط و پایین است
علمی
مریم رضایی
چکیده
هدف اصلی این مقاله الگویابی نظری برای خرد جمعی و تلفیق نظریههای مختلف در چارچوبی تحلیلی و منسجم است. خرد جمعی مفهومی محوری و ایدهای نسبتاً نو است که با وجود نظریههای منفرد و متعدد و مفهوم پردازیهای متفاوت در رشتههایی نظیر علوم سیاسی، روانشناسی، اقتصاد و فلسفه و نظایر آنها و بهرغم آنکه جنس آن اجتماعی است، اما ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله الگویابی نظری برای خرد جمعی و تلفیق نظریههای مختلف در چارچوبی تحلیلی و منسجم است. خرد جمعی مفهومی محوری و ایدهای نسبتاً نو است که با وجود نظریههای منفرد و متعدد و مفهوم پردازیهای متفاوت در رشتههایی نظیر علوم سیاسی، روانشناسی، اقتصاد و فلسفه و نظایر آنها و بهرغم آنکه جنس آن اجتماعی است، اما جامعهشناسان کمتر به آن پرداختهاند و بهبررسی شرایط و روند تحقق آن و نیز پیامدهای آن در زندگی اجتماعی توجه چندانی نشان ندادهاند. علاوه بر این، خرد جمعی هم تابع علل گوناگونی است و هم کموکیف آن پیامدهای خاصی را برای دیگر پدیدههای جامعه در برخواهد داشت. لذا این مقاله با تأسی از تفکر سیستمی درصدد ارائه صورتبندی جامعی از مفهوم خرد جمعی با نگاه جامعهشناسانه و ارائه الگویی تلفیقی و چارچوبی ترکیبی برای تبیین آن در جامعه است. چنین تحلیلی منجر به در نظرگرفتن خرد جمعی بهصورت مفهومی پویا شده و برآیی و تقویت آن را در جامعه تبیین میکند. این چارچوب قابلیت شناسایی عوامل و سازوکارهای علّی موثر بر خرد جمعی در حوزههای چهارگانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و خواص این حوزهها را در ارتباط با هم در تقویت خرد جمعی تبیین میکند.
پژوهشی
محمد میرزایی؛ حسن چاوشیان تبریزی؛ حمید عباداللهی چنذانق؛ آرش حیدری
چکیده
پرابلماتیک نوشتار حاضر چرخش ماتریالیستی وضعیت در فرایندهای پساجنگ و برآمدن رژیمی سراسر جدید از حقیقت است که منطق معنایی آن برتمام وضعیت حاکم است. دراین میان هرآنچه هستی متعینی یافته است درحکم دادهای ثانوی و همچون متافوری است که در پس آن و به گونهای بسگانه میتوان رد و اثرهای صامت و خاکستری این چرخش معنایی– فضایی ...
بیشتر
پرابلماتیک نوشتار حاضر چرخش ماتریالیستی وضعیت در فرایندهای پساجنگ و برآمدن رژیمی سراسر جدید از حقیقت است که منطق معنایی آن برتمام وضعیت حاکم است. دراین میان هرآنچه هستی متعینی یافته است درحکم دادهای ثانوی و همچون متافوری است که در پس آن و به گونهای بسگانه میتوان رد و اثرهای صامت و خاکستری این چرخش معنایی– فضایی را رویت پذیر ساخت. این نوشتار میکوشد به طرزی تبارشناسانه و با اتکا به تحلیل رو به پس، ضمن ترسیم مسیرهای روبه زوال سامانه های معناساز پیشین از خلال استلزامات همنشینی زنجیرهای از عناصر ناهمگون نظیر جنگ، تحریم، کردارهای سیاسی و اجتماعی، مطالبات زنان و منازعات معرفت شناسانه، شرایط امکان این رژیم جدید حقیقت را در ابژهی بدن و ایجابیت آن بازسازی کند. این بازسازی به برهمکنش انبوه های از رویدادهای تاریخی حاضر در فضا و بالاخص فاکتورهای تغییردهندهی الگوی بار بیماریها درفضای پساجنگ مرکزیت میبخشد که با فراهم سازی شرایط اتصال کردارهای سیاسی و گفتارهای پزشکی درگرهگاه ایجاد شهر سالم و مدیریت بر آن و به میانجی ابداع قسمی جدید از سوژهمندی و حقیقت، سوژه های پساانقلابی را با راندن بههزارتوی آپاراتوسهای دولتی، منقاد و مطیع میسازند
پژوهشی
مهلا محمدی؛ حسین اکبری؛ مجید فولادیان
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناخت فرایند داغننگ در بستر جامعه ایران، به بررسی سیستماتیک ادبیات این حوزه پرداخته است. بنابراین پس از طی فرایند سه مرحلهای مرور سیستماتیک، 66 مقاله جهت مطالعه شناسایی شد. براساس نتایج، داغننگ شامل سه مرحله برچسب، پاسخ و پیامد است که در جریان برهمکنشیها در بستر اجتماعی، به صورت برچسب و اظهارات کنایه ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناخت فرایند داغننگ در بستر جامعه ایران، به بررسی سیستماتیک ادبیات این حوزه پرداخته است. بنابراین پس از طی فرایند سه مرحلهای مرور سیستماتیک، 66 مقاله جهت مطالعه شناسایی شد. براساس نتایج، داغننگ شامل سه مرحله برچسب، پاسخ و پیامد است که در جریان برهمکنشیها در بستر اجتماعی، به صورت برچسب و اظهارات کنایه آمیز مانند توهین و تحقیر، رفتارهای نامناسب مانند خشونت کلامی و اشاره مانند نگاههای سنگین بروز میکند. در مرحله بعد فرد به اتخاذ تدابیر برهمکنشی مانند آگاهسازی یا غیربرهمکنشی مانند پنهانکردن و انزواطلبی، جهت مدیریت هویت خودمیپردازد. آخرین مرحله، طیف وسیع پیامدهای منفی فردی مانند بروز احساسات منفی و اجتماعی مانند طرد و تبعیض است که با داشتن ظرفیت ایجاد چالش در هویت اجتماعی، افراد را از جریان طبیعی زندگی حذف و از حقوق انسانی و شهروندی محروم میکند
پژوهشی
محمدرضا طالبان
چکیده
در بسیاری از تحقیقات انجام گرفته در جامعهشناسی کلان نشان داده شده است که دین و دینداری موجب کاهش نرخهای خودکشی هم در سطح بینکشوری و هم درونکشوری میشود. با این حال، در ادبیات نظری و پژوهشی مربوط به ارتباط دین و خودکشی چندان به این نکته پرداخته نشده است که تجانس مذهبی چگونه بر نرخهای خودکشی تأثیر میگذارد. در جامعهشناسی، ...
بیشتر
در بسیاری از تحقیقات انجام گرفته در جامعهشناسی کلان نشان داده شده است که دین و دینداری موجب کاهش نرخهای خودکشی هم در سطح بینکشوری و هم درونکشوری میشود. با این حال، در ادبیات نظری و پژوهشی مربوط به ارتباط دین و خودکشی چندان به این نکته پرداخته نشده است که تجانس مذهبی چگونه بر نرخهای خودکشی تأثیر میگذارد. در جامعهشناسی، میراث علمی دورکیم در خودکشیپژوهی با مقایسة تأثیر سنتهای مذهبی مختلف بر نرخهای خودکشی تداوم یافته است، اما یک جایگزین نویدبخش برای تکمیل و پیشرفت این حوزة مطالعاتی عبارت از بررسی تأثیرات تجانس مذهبی بر نرخهای خودکشی است. در همین راستا، برخی جامعهشناسان ادعا نمودند که تجانس مذهبی کانون مناسبتری برای مطالعات جامعهشناختی خودکشی در سطح کلان است. لذا، مطالعة حاضر در بسط میدان پژوهشی مربوط به ارتباط دین و خودکشی و با تمرکز بر جامعة ایران حول محور این پرسش کلیدی یا سوال اصلی سازمان داده شد که چه ارتباطی بین تجانس مذهبی و نرخهای خودکشی در ایران وجود دارد؟ روش تحقیق این مطالعه، «تطبیقی درونکشوری» بوده که از دادههای جمعی سال 1395 (آخرین سرشماری در ایران) برای مقایسة کمّی استانهای ایران استفاده نموده است. در مجموع، نتایج تحقیق نتوانست حمایت تجربی برای این مدعا فراهم آورد که تجانس مذهبی تأثیر کاهشی بر نرخهای خودکشی دارد. به عکس، یافتههای تحقیق نشان داد که تجانس مذهبی ارتباط مثبت یا تأثیر افزایشی بر نرخهای خودکشی در استانهای ایران داشته است. در بخش پایانی این مقالة، کوشش شد ضمن ارایة تحلیلی پسینی بر پایة یک دیدگاه نظری متأخر در جامعهشناسی دین (نظریة بازار دین) تفسیری نظری برای توجیه یک چنین یافتة ناسازگار و غیرمنتظرهای ارایه شود.
پژوهشی
مریم جوادی؛ ملیحه شیانی؛ علیرضا محسنی تبریزی؛ ساسان ودیعه
چکیده
شهروندی یک ایده دوجانبه و یک ایده اجتماعی است و صرفاً مجموعه حقوقی که فرد را از تعهد به دیگران رها کند، نیست؛ بلکه برای تحقق این حقوق به مکانیسمی از تکالیف و وظایف شهروندی لازم است. از طرفی مسئولیت گریزیهای شهروندی فرار یا دور زدنهای تکالیف محوله است، که ما آنها را در رفتارهای شهروندان در امور شهری و مشارکت پذیریهای ...
بیشتر
شهروندی یک ایده دوجانبه و یک ایده اجتماعی است و صرفاً مجموعه حقوقی که فرد را از تعهد به دیگران رها کند، نیست؛ بلکه برای تحقق این حقوق به مکانیسمی از تکالیف و وظایف شهروندی لازم است. از طرفی مسئولیت گریزیهای شهروندی فرار یا دور زدنهای تکالیف محوله است، که ما آنها را در رفتارهای شهروندان در امور شهری و مشارکت پذیریهای ضعیف شده امروزی مشاهده می کنیم. همچنانکه "زتومکا" معتقد است اجتماع اخلاقی، به اعتماد، احساس مسئولیت و تعهد نسبت به دیگرانی که با آنها دارای ارزشها، منافع و هدفهای مشترک است، سرو کار دارد. و پارسونز عامل ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی و ثبات و نظم را اعتماد میداند. لذا مطالعه حاضر با هدف: بررسی رابطه میان میزان بی اعتمادی اجتماعی و مسئولیتگریزی شهروندی در بین شهروندان تهرانی در سال 1399 انجام گرفته است. روش تحقیق: پیمایش و جمع آوری داده ها با تکنیک پرسشنامه ساخت یافته و با استفاده از نمونه گیری خوشهای در بین شهروندان تهرانی بالای 18 انجام پذیرفته است. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 384 برآورد گردید؛ البته با توجه به شرایط پاندمیک ویروس کرونا در زمان انجام تحقیق و محدودیتهای موجود با 356 پرسشنامه داده ها جمع آوری و تحلیل با بهره گیری از نرم افزار Mplus8 و SPSS انجام پذیرفته است. یافتههای: توصیفی نشان داد که میزان مسئولیت گریزی شهروندی در بین پاسخگویان، از حد متوسط بالاتر و نزدیک به زیاد است. و میزان بی اعتمادی اجتماعی نیز از سطح متوسط به بالا است، که بیشتر بُعد بی اعتمادی سازمانی را شامل میشود. در بررسی نتایج:رابطه بین بی اعتمادی اجتماعی، برخورداری از حقوق شهروندی و تحصیلات با میزان مسئولیت گریزی شهروندی معنادار است. ضرایب تاثیر متغیرها درکنار یکدیگر به ترتیب میزان برخورداری از حقوق شهروندی 29%-، میزان تحصیلات 16%- و بی اعتمادی اجتماعی0.72% (به طورغیرمستقیم) برمسئولیت گریزی شهروندی به دست آمد.