آبراهامیان، یرواند (1377)، ایران بین دو انقلاب، درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی ایران معاصر، ترجمه احمد گل محمدی، محمدابراهیم فتاحی ولیلایی، تهران: نشر نی.
آبراهامیان، یرواند (1389)، تاریخ ایران مدرن، ترجمه محمدابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
آدمیت، فریدون (1340)، فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت ایران، تهران: انتشارات سخن.
آدمیت، فریدون (1360)، شورش بر امتیازنامه رژی، تحلیل سیاسی، تهران: انتشارات پیام.
آرنت، هانا (1363)، ریشههای توتالیتاریسم، ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات جاویدان.
آرنت، هانا (1377)، انقلاب، ترجمه عزتالله فولادوند، چاپ دوم، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
ابن خلدون، عبدالرحمن، (1362)، مقدمه، دو جلد، ترجمه محمد پروین گنابادی. تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
ادیبی، حسین (1354)، جامعهشناسی طبقات اجتماعی، تهران: دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران؛
ازغندی، علیرضا (1382)، تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران (1320 تا 1357)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
استانفورد، جی شاو (1370)، تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید، ترجمه محمود رمضان زاده، مشهد: آستان قدس.
اشرف، احمد (1353)، «ویژگیهای تاریخی شهرنشینی در ایران»، نامه علوم اجتماعی، دوره یک، شماره 4. تهران: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
اشرف، احمد؛ بنوعزیزی، علی (1374)، «طبقات اجتماعی در دوره پهلوی»، ترجمه عماد افروغ، راهبرد،0(6):102-121.
افشار، ایرج (1330)، نثر فارسی معاصر، چاپ اول، تهران: انتشارات معرفت.
بهمنیــار، حســین. (1383)، «روزنامــه کــاوه، امکــان تجدید حیات ایـران»، ایـران نامـه، ش 83، س21، 109-91،
بهنام، جمشید، (1357)، ایرانیان و اندیشه تجدد. تهران: نشر و پژوهش فروزان فر.
ثقفی، مراد (1379)، «الگوهای نوآوری سیاسی در ایران، نگاهی به تجربه نهضت خداپرستان سوسیالیست»، مجله گفتگو، ش 17، صص. 11-25.
راسخ، کرامت الله (1397)، سنتگرایی بازتابی، مبانی جامعهشناسی سیاسی ایران (عصر قاجار)، تهران: آگاه.
راسخ، کرامتالله (1391)، فرهنگ جامع جامعهشناسی و علوم انسانی، شامل 5000 مدخل با معادلهای انگلیسی و آلمانی، جلد دوم: ع- ی. شیراز: نوید شیراز.
راسخ، کرامتالله (1394) (آبان). «شاخصهای سنجش تفکر محافظهکاری»، جستارهای سیاسی معاصر، 6 (2)، 75-99.
رانسیمان، استیون (1371)، تاریخ جنگهای صلیبی، ترجمه منوچهر کاشف، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رضوی؛ پورگشتال، هامر (1367)، تاریخ امپراتوری عثمانی، میرزاعلی زکیآبادی، به اهتمام: جمشید کیان فرد، دو جلد، تهران: زرین.
سازگارا، محمد محسن (1381)، «اسلامگرایی»، بازتاب اندیشه، شماره 28، ص. 279-288.
سالم، عبدالعزیز (1380)، تاریخ عرب قبل از اسلام، ترجمه باقر صدری نیا، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
سنجابی، کریم (1381)، خاطرات سیاسی کریم سنجابی، تهران: صدای معاصر.
شیرازی، اصغر (1386)، مدرنیته، شبهه و دموکراسی بر مبنای یک بررسی موردی در بارة حزب تودة ایران از آغاز تا سال 1378، تهران: نشر اختران.
شیرازی، اصغر (1396)، ایرانیت، ملیت، قومیت، چاپ دوم، تهران: جهان کتاب.
صالحی نجفآبادی، نعمتالله (1394)، جهاد در اسلام، تهران: نشر نی.
صفی، لوآی. م. (1380)، چالش مدرنیته، جهان عرب در جستوجوی اصالت، ترجمه سید احمد موثقی. تهران: دادگستر.
علی، جواد (1367)، تاریخ مفصل عرب قبل از اسلام، ترجمه محمدحسن روحانی، تهران: کتابسرای بابل.
عوض پور، مهدی؛ منصور میراحمدی؛ حمدالله اکوانی علیرضا سمیعی اصفهانی (1396)، «گفتمان سلفیه علمی؛ سیاست پرهیزی و واسازی سلفیت وهابی»، دو فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 25، 41-69؛
فروم، اریش (1353)، گریز از آزادی، ترجمه عزتالله فولادوند. تهران: کتابهای جیبی.
فقیهی، علیاصغر (1385)، وهابیان، بررسی و تحقیق گونهای درباره عقاید و تاریخ فرقه وهابی، تهران: انتشارات اسماعیلیان.
کربن، هانری (1373)، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه جواد طباطبایی، تهران: کویر.
کسلر، دیرک (1393) (گردآورنده)، نظریههای جامعه شناسان کلاسیک از اگوست کنت تا آلفرد شوتس، ترجمه کرامتاله راسخ، ج اول، تهران: نشر جامعه شناسان.
کسلر، دیرک (1394) (گردآورنده)، نظریههای روز جامعهشناسی، از ایزنشتات تا پسامدرنها، ترجمه کرامتاله راسخ، تهران: نشر آگه.
کنوبلاخ، هوبرت، (1390). مبانی جامعهشناسی معرفت، ترجمه کرامتاله راسخ، تهران: نشر نی.
لوئیس، برنارد (1389)، نخستین مسلمانان در اروپا، تهران: کارنامه.
مارکس، کارل (1353). هجدهم برومر لوئی بناپارت، ترجمه محمد پورهرمزان، ب. م.: حزب توده ایران.
مارکس، کارل (1358)، خانواده مقدس یا نقدی بر نقد نقادانه علیه برو نوباور و اصحابش، ترجمه از تیرداد نیکی، تهران: انتشارات صمد.
مارکس، کارل (1380 الف)، جنگ داخلی در فرانسه ۱۸۷۱، ترجمه بآقر پرهام، تهران: نشرمرکز.
مارکس، کارل (1380ب)، لودویگ فوئرباخ و ایدئولوژی آلمانی، ترجمه پرویز بابایی، تهران: چشمه.
مارکس، کارل (1977). مبارزات طبقاتی در فرانسه، 1848 تا 1850، ب.م: نشر کارگر؛
مانهایم، کارل (1380)، ایدئولوژی و اتوپیا، مترجم: فریبرز مجیدی، تهران: سمت.
محمدی، محمود (1392)، «اسلامگرایی: گفتمان مقاومت»، جامعهشناسی تاریخی، دوره 5، شماره 2، ص. 71-92.
مدیرشانه چی، محسن (1375)، احزاب سیاسی ایران با مطالعه موردی نیروی سوم و جامعه سوسیالیستها، تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
مستشارالدوله، میرزایوسفخان، (1364)، یک کلمه، به کوشش صادق سجادی، تهران: تاریخ ایران.
مکی، حسین (1380)، تاریخ بیستساله ایران، تهران، علمی، جلد 7، تهران: انتشارات علمی.
مور، برینگتون (1369)، ریشههای اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، نقش ارباب و دهقان در پیدایش جهان نو، ترجمه حسین بشیریه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مهرگان، امید (1380)، مارتین بوبر و فلسفه دیالوگ، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره 49، 70-77.
میرزا آقاخان کرمانی (1368)، نامههای تبعید، به کوشش هما ناطق. کلن (آلمان): افق.
میرزا صالح شیرازی (1347)، سفرنامه، به کوشش اسماعیل رائین، چاپ اول، تهران: روزن.
میرزا ملکم خان (ناظم الدوله) (1327). مجموعه آثار میرزا ملکم، به کوشش محمد محیط طباطبائی، تهران: کتابخانه دانش.
میشل، ریچارد (1390)، تاریخ جمعیت اخوان المسلمین از آغاز تا امروز، 2 جلد، ترجمه هادی خسروشاهی، تهران: اطلاعات.
مینوی، مجتبی (1332)، «اولین کاروان معرفت»، یغما، سال ششم، مهر 1332، شماره 7، صص 274-278.
ناتل خانلری، پرویز (1385)، نخستین کنگره نویسندگان ایران، به اهتمام نورالدین نوری، چاپ دوم، تهران: اسطوره.
ناطق، هما (1357)، از ماست که بر ماست، تهران: انتشارات آگاه.
ناطق، هما (1367/1988)، «روزنامه قانون پیشدرآمد حکومت اسلامی»، دبیره، سال چهارم، ش. 3 و 4؛
ناطق، هما (1988)، ایران در راهیابی فرهنگی (1848- 1834 م.)، لندن: پیام.
نقیب زاده، احمد (1379)، دولت رضاشاه و نظام ایلی (تأثیر ساختار دولت مطلقه رضاشاه بر نفوذ قبایل و عشایر)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
نکو روح، محمد (1377)، نهضت خداپرستان سوسیالیست، تهران: چاپخش.
ولدانی جعفری، اصغر (1383)، «اسلامگرایی در فلسطین و زمینههای آن»، پژوهش حقوق و سیاست، شماره 10، ص. 77-96.
هاشمی رفسنجانی، اکبر (1346). امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار، تهران: مؤسسه انتشارات فراهانی.
هدایت، مهدی قلی خان (مخبرالسلطنه) (1368). سفرنامه ملکه، به کوشش محمد دبیر سیاقی. تهران: تیراژه.
هورکهایمر، ماکس؛ آدورنو تئودور (1384)، دیالکتیک روشنگری: قطعات فلسفی، مترجمان مراد فرهارپور، امید مهرگان، تهران: گام نو.
یاری، سیاوش؛ نعمتی، نورالدین (1388)، «گسترش نفوذ اسلام در شبه قاره هند از قرن اول تا پنجم ه.ق.»، مجله علمی پژوهشی پژوهشهای تاریخی، 1 (1)، 129-142.
Adorno, Th.W. and Others (1950), The Authoritarian Personality. New York: Harper & Rau.
Assmann, A. (1999), Zeit und Tradition: kulturelle Strategien der Dauer, Köln: Böhlau.
Beck, U. (1993), Die Erfindung des Politischen. Frankfurt/M.
Beck, U. (1996), „Das Zeitalter der Nebenfolgen und die Politisierung der Moderne“, in: Beck, Ulrich/ Giddens, Anthony/ Lash, Scott, Reflexive Modernisierung, Frankfurt,, Reflexive Modernisierung, Frankfurt, S. 19-112.
Beck, U./Giddens A./Lash S. (1996) Reflexive Modernisierung. Frankfurt/M.
Brauns, N. / Murat Cakir, M. (Hg.)(2018), Partisanen einer neuen Welt – eine Geschichte der Linken und Arbeiterbewegung in der Türkei, Berlin: Die Buchmacherei.
Brunner, O. (1990), Land und Herrschaft. Grundfragen der territorialen Verfassungsgeschichte Österreichs im Mittelalter. Unveränderder Nachdruck der 5. Auflage. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Buber, M. (1932) Königtum Gottes. Berlin, Schocken.
Dietmann, K. (2004), Tradition und Verfahren, Philosophische Untersuchungen zum Zusammenhang von kultureller Überlieferung und kommunikativer Moralität,Norderstedt: Books on Demand.
Eisenstadt, S. N. (1987) European Civilization in a Comparative Perspective. Oslo: Norwegian University Press.
Eisenstadt, S. N. (1994) “Japan: Non-Axial Modernity and the Multiplicity of Cultural and Institutional Programmes of Modernity”, in: Kreiner, J. (ed.) Japan in Global Context. Munich: Ludicium Verlag.
Fahmy, Kh. (2008), Mehmed Ali: From Ottoman Governor to Ruler of Egypt, London: Oneworld Publications.
Fragner, B. (1978),Persische Memoirenliteratur als Quelle zur neueren Geschichte, Habil. Schr. Freiburg (Breisgau).
Greiffenhagen, M. (1986). Das Dilemma des Konservatismus in Deutschland Mit einem neuen Text „Post-histoire?“: Bemerkungen zur Situation des „Neokonservatismus“ aus Anlaß der Taschenbuchausgabe. Frankfurtam Main: Suhrkamp.
Habermas, J. (1990), Strukturwandel der Öffentlichkeit: Untersuchungen zu einer Kategorie zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft. Frankfurt (M): Suhrkamp taschenbuch.
Hoffmann, J. (2003): Aufstieg und Wandel des politischen Islam in der Türkei. Berlin: Verlag Hans Schiler.
Imam, Z. (1975)(Ed.), Muslim in India, New Delhi; Leanpeole.
Käsler, D. (1998), Max Weber, Eine Einführung in Leben, Werk und Wirkung. Frankfurt/New York: Campus.
Luhmann, N. (1997), Die Gesellschaft der Gesellschaft. 2.Bde. Frankfurt/M.
Mannheim, K. (1984), Konservatismus. Ein Beitrag zur Soziologie des Wissens, Stehr, N./Kettler, D./Meja V.)Hrsg.), Frankfurt/M: Suhrkamp Taschenbuch Verlag.
Naef, W. (1951), „Frühformen des modernen Staates im Spätmittelalter“, in: Historische Zeitschrift, Bd. 171. München.
Pieper, J. (1958), Über den Begriff der Tradition, Köln und Opladen: Westdeutscher Verlag.
Rasekh, K. )2000), Das politische Denken der Reformisten im Iran 1811-1906, Eine Untersuchung über das politische Denken der iranischen Intellektuellen, SPEKTRUM 71. Münster; Hamburg; London: Lit-Verlag. 95-101.
Riesman, D. (1950) The Lonely Crowd. A Study of the Changing American Character. New Haven: Yale University Press.
Schmalz-Bruns, R. (1995), Reflexive Demokratie, die demokratische Transformation moderner Politk, Baden-Baden.
Schuß, H./Weiss, D./ Wippel, S.(2008), Wirtschaftskultur und Institutionen im osmanischen Reich und der Türkei, Berlin: Verlag Hans Schiler.
Serpa, S./Ferreira, M.N. (2019), “The Concept of Bureaucracy by Max Weber”, International Journal of Social Science Studies, 7(2), 12-18.
Shils, E. (1981), Tridtion, Chicago:Chicago Press.
Weber, M. (1980), Wirtschaft und Gesellschaft, Grundriss der verstehenden Soziologie, Tübingen.