انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118120170321An analysis of the Relationship between National Identity and
religiosity in transitional regions (Case Study: Yasouj University
Students)نقد دیدگاه بودریار درباره نقش رسانه در شکل گیری مسئله اجتماعی و امر واقع33130816FAمحمدجواد زاهدیدانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نورنوراله نورانیدانشجوی دکتری جامعهشناسی (بررسی مسائل اجتماعی ایران) دانشگاه پیام نورJournal Article20180417The present article aimed at analyzing and evaluating the relationship between religiosity national identities of the students of Yasouj University. To do this, we combined Giddens’ identity theory, Cooley’s looking- glass self-theory and Stryker’s identity theory to create the theoretical framework. Besides, 400 students were selected from Yasouj University students as our sample using the multi-stage random sampling method. To gather the data, we applied a self-constructed questionnaire consisting 48 questions. The questionnaire’s validity was assessed by some experts and its reliability was measured by Cronbach’s alpha. The degree of reliability of national identity and religiosity were 0/888 and 0/939 respectively . The findings demonstrated that there was a significant direct relationship between students’ national identity and their religiosity; but there was not any significant difference between the level of respondents’ religiosity and their age, education, and place residence. It is important to note that the independent variables could explain 27 percent of the<br />variance the dependent variable. In addition, there was no conflict between their religiosity and national identity.«امر واقع» و «مسئله اجتماعی» دو مفهومی هستند که در این مقاله از منظر ژان بودریار مورد واکاوی و نقد قرار گرفتهاند. بر این اساس، کوشش شده، با اتکای بر آثار بودریار و با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی، دو مفهوم مذکور استخراج و استنباط شوند. بودریار به عنوان یکی از چهرههای شاخص رویکرد پساساختارگرایی، موضع نظری قابل توجهی نسبت به رسانه و تاثیرات آن دارد. از یک سو از منظر بودریار، امر واقع در جهان جدید دارای وجهی برساختی است که از بطن نظام زبانی و در چارچوب گروه بندیهای متنوع اجتماعی ظاهر میشود. از سوی دیگر، او بر این باور است که رسانه در جهان جدید به مثابه ابزاری با دلالت فرهنگی، «فراواقعیت» را از طریق سازوکار دکوپاژ «شبیه سازی» میکند. برهمین اساس، از نظر او، رسانه میتواند هر پدیده اجتماعی را به مثابه مسئله اجتماعی شبیه سازی کند.
انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118120170321Nationalism and Ethnicity in Iranناسیونالیسم و قومیت در ایران326831974FAسید آیت الله میرزاییجامعه شناس و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180803It is commonly believed that nationalism has an ethnic root and ethnicity is the most important element influencing nationalistic tendencies. In the present study, with the aim of examining the relationship between nationalism and ethnicity, the nationalistic tendencies of a group of Iranian students (Baloch, Turk, Fars, Arab, Kurd, and Lor) have been surveyed. The findings of this research revealed that Iranian students have a greater tendency toward, respectively, civic nationalism, archaic nationalism, religious nationalism and state nationalism. Of these, religious nationalism and state nationalism showed a higher correlation and were not distinct. Thus, we are faced with the triple form of civic, archaic and religious nationalism. Therefore, unlike what is commonly supposed, there is no single nationalistic tendency. Also, of the nationalistic tendencies examined here, civic nationalism is much stronger among Iranian students of different ethnicities as compared with other kinds of nationalism. Another finding of the present research suggested that variables such as religion, socio-economic status, gender, and place of residence have no explanatory effect on nationalistic tendencies. Thus it can be claimed that nationalistic tendencies have a meta-religious (Shia/Sunni), meta-gender (female/male) and meta-spatial (urban/rural) nature. However, the explanatory effect and significance of ethnicity, which is the main variable of this research, can be examined and analyzed. Of all nationalistic tendencies, it is the civic nationalism only that is not influenced by ethnicity, has a meta-ethnic nature and covers social and cultural diversity. However, both archaic and religious tendencies represent a difference in the relationship with ethnicity. As a result, ethnic convergence is very high in the tendency toward civic nationalism, followed by archaic nationalism and religious nationalism. Also, nationalistic convergence between civic nationalism and archaism is greater compared with other combinations. Considering the association between ethnicity and nationalistic tendencies, the emergence of ethnic challenges at the time of the dominance of nationalistic ideologies (religious, archaic and civic) over the state can be examined, and this association can be used to speculate the distance (gap) between the state and the nation. <br /> <br /> در مطالعه ناسیونالیسم این باور رایج وجود دارد که ناسیونالیسم ریشه قومی دارد و قومیت عمدهترین متغیر تاثیرگذار بر گرایشهای ناسیونالیستی است. در این پژوهش با هدف بررسی نسبت ناسیونالیسم و قومیت گرایشهای ناسیونالیستی نمونهای از دانشجویان ایرانی (بلوچ، ترک، فارس، عرب، کرد، لر) مورد پیمایش قرار گرفته است. نخست این که بر اساس یافتههای پژوهش حسب اولویت، دانشجویان ایرانی به ترتیب به ناسیونالیسم مدنی، باستانی، مذهبی و دولتی گرایش دارند. از این میان دو گرایش مذهبی و دولتی همبستگی بالایی دارند و متمایز نیستند. نتیجه آن که در ایران با سهگانه ناسیونالیسم مدنی، باستانی، مذهبی مواجه هستیم. بنابراین برخلاف آن چه تصور میشود گرایش ناسیونالیستی یگانهای وجود ندارد. نتیجه دیگر این که از میان گرایشهای ناسیونالیستی افراز شده با گرایش بسیار قوی دانشجویان اقوام ایرانی به ناسیونالیسم مدنی نسبت به سایر گرایشهای ناسیونالیستی مواجه هستیم. یافته دیگر این پژوهش نشان میدهد، متغیرهای مذهب، پایگاه اجتماعی اقتصادی، جنس و مکان سکونت تأثیر تبیین کنندهای برگرایشهای ناسیونالیستی ندارند. نتیجه این که گرایشهای ناسیونالیستی خصلتی فراطبقاتی، فرامذهبی (شیعه/ سنی)، فراجنسی (زن/ مرد) و فرامکانی (شهری/ روستایی) دارند. اما رابطه و تاثیر تبیینکنندة قومیت، یعنی متغیر اصلی پژوهش، قابل تأمل و تحلیل است. از میان گرایشهای ناسیونالیستی تنها ناسیونالیسم مدنی از متغیر قومیت تاثیر نمیپذیرد و خصلتی فراقومیتی داشته و تنوع فرهنگی و اجتماعی را پوشش میدهد. در حالی که دو گرایش باستانگرایی و مذهبی در ارتباط با متغیر قومیت بازنمای اختلاف هستند. در نتیجه بیشترین همگرایی قومی مربوط به ناسیونالیسم مدنی پس از آن باستانگرایی و سپس ناسیونالیسم مذهبی قرار دارد. همچنین همبستگی میان ناسیونالیسم مدنی و باستانگرایی به نسبت سایر ترکیبهای ناسیونالیستی بیشتر است. با توجه به نسبت قومیت با گرایشهای ناسیونالیستی، بروز چالشهای قومیتی به هنگام سیطره ایدئولوژیهای ناسیونالیستی مذهبی، باستانگرا و مدنی بر ماشین دولت قابل تأمل است و از این نسبت میتوان فاصله میان دولت و ملت را گمانهزنی کرد.<br /> انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118120170321Women’s Feeling of Insecurity in Mashhad City’s Urban Spacesاحساس ناامنی زنان در فضاهای شهری در شهر مشهد699831975FAحسین اکبریاستادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهداحمد میرمحمدتباردانشجوی جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180803The main purpose of this study was to analyze women's fear and feeling of insecurity in Mashhad city's urban spaces and recognize the effects of spatial, situational and personal factors on this feeling. To create the theoretical framework of the research, we combined the theories of urban spaces and feeling of security. We did a survey and gathered the data using a questionnaire. By the use of the multi-stage cluster sampling, we selected 4025 women from Mashhadi women community, aged 15 and above in 13 districts. The findings showed that 42 per cent of Mashhadi women felt this insecurity "less", while 33 per cent of them felt it "the most". <br />Plus, the regression analysis revealed the influential variables on women's feeling insecurity in Mashhad's urban spaces. These factors are listed in the order of importance: abnormal behaviors in the neighborhood, the existence of unsafe urban spaces, household's average income, violence experience in the neighborhood, not the wearing veil, place of residence, the existence of deviant spaces in the neighborhood, and light of alleys and streets. Furthermore, we might say that the performance of independent variables could be different in various women's age groups. <br /> <br /> هدف از تحقیق حاضر بررسی احساس ناامنی و ترس زنان در فضای شهری در شهر مشهد و شناسایی تاثیر عوامل فضایی، موقعیتی و فردی بر این احساس زنان میباشد. چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریههای فضای شهری و احساس امنیت ترکیب بندی شده است. تحقیق به روش پیمایشی انجام و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند. جامعة آماری تحقیق، همة زنان بالای 15 سال مناطق 13 گانه شهر مشهد میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 4025 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که حدود 42.5، 24 و 33.5 درصد زنان شهر مشهد به ترتیب دارای احساس ناامنی و ترس در حد کم، متوسط و زیاد میباشند. نتایج ضرایب رگرسیونی حکایت از این دارد که مهمترین متغیرهای موثر بر احساس ناامنی و ترس زنان در فضاهای عموی در مشهد به ترتیب، متغیرهای وقوع رفتارهای نابهنجار در محله، وجود فضاهای ناامن شهری در محله، متوسط درآمد ماهیانه خانوار، مورد خشونت واقع شدن در محله، پوشش نامناسب زن، موقعیت محل زندگی(حاشیه شهر=1)، وجود فضاهای جرم خیر شهری در محله و وضعیت روشنایی معابر و کوچههای محله میباشد. همچنین تغییرات رابطه بین متغیرها در بین زنان مقولات مختلف (زنان گروههای سنی جوان، میانسال، بزرگسال و زنان حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین) نشان داد که عملکرد متغیرهای مستقل در زیر نمونههای مختلف می تواند متفاوت باشد. انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118120170321The Notional Basis of Social Order in Sheikh Fazlollah Noori's Understandingبنیانهای تصوّری نظم اجتماعی در اندیشةُِ شیخ فضلالله نوری9913031976FAحمید نادری نورعینیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد تهران مرکزیحسن محدثیاستادیار واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20180803Sheikh Fazlollah Noori is regarded to be one of the most influential figures in constitutional age and also the most significant dissenter of the movement. It has been argued a lot about his reasons for dissenting constitutionalism, besides his perception of administration of law. However, what intended to be discussed here is an analysis of Sheikh's conception of the basis of social order. The main question of the study is: what interpretation and grasp he did have on the origin of social order? Also, how he associates the mentioned order and God's will? The question above-mentioned is studied in accordance with Charles Davis' categorization of the perception of social order into three types of sacred, secular and pluralist societies on the basis of societies' approach to the sacred. Accordingly, Noori's perception of the basis of social order corresponds precisely to sacred society; i.e. a society – not the progeny of human's will and adaptation, but a super human or divine will to which people are to adapt. Literally, Noori deprives people of the existing human potentiality and social possibilities through sanctifying, thus immunizing it against any change. In other words, Sheikh is known to be against change and innovation, of any kind, by means of congealing the law and evicting the social agents from accessing it. Arrangement and codification of laws – in his view – is presumed to be the heresy of religion; he, moreover, assumes general deputies (al-nowwāb al-amm) to be the guardians of the originality of Islam. He introduces the king, the executive of the Islamic government and interprets the debilitation of the Islam-guardian king as a derogation of religion. By and large, all Noori's argumentations are in line with protection, reinforcement of the existing order via its sanctification. Sheikh's perception of justice is also in full compliance with sacred image of order. Justice in Sheikh Fazlollah's point of view is nothing, but the implementation of canonical laws and whereas equity in his viewpoint was in opposition to them, it is rated as absolute tyranny.
شیخ فضلالله نوری از تأثیرگذارترین شخصیتهای صدر مشروطه و مهمترین مخالف آن جنبش به شمار میرفت. دربارة دلایل مخالفتهای او با مشروطه و نیز دریافت او از حکومت قانون، فراوان سخن گفتهاند. اما ما در اینجا به بررسی تصور شیخ فضلالله از بنیانهای نظم اجتماعی میپردازیم. پرسش اصلی این است که او چه دریافت و تصوری از منشأ نظم اجتماعی داشت؟ و چه نسبتی میان این نظم و اراده الهی برقرار میکرد؟ این پرسش را بر اساس تمایزی که چارلز دیویس میان سه گونه برداشت از نظم اجتماعی قائل است، مورد بررسی قرار میدهیم. او به لحاظ نسبتی که جوامع با امر قدسی برقرار میکنند، میان سه جامعة قدسی، سکولار و کثرتگرا تمایز قائل میشود. بر این اساس میتوان گفت تصور شیخ نوری از بنیانهای نظم اجتماعی منطبق با جامعة قدسی است؛ یعنی جامعهای که نه حاصل اراده و توافق انسانهای تشکیل دهندة آن، که برآمده از ارادهای فوق بشری یا الاهی است که انسانها باید خود را با آن منطبق سازند. در واقع نوری با مقدس ساختن نظم موجود آن را از دسترس انسان خارج میسازد و از هرگونه تغییری مصون میداند. به دیگر سخن، شیخ با انجماد قوانین و خارج کردن آن از دسترس عاملان اجتماعی، مخالف هرگونه تغییر و نوآوری به شمار می رود. او تدوین و نگارش قانون را بدعت در دین و حفظ بیضة اسلام را در زمان غیبت برعهدة نواب عام میداند. او شاه را قوة مجریة حکومت اسلامی معرفی میکند و تضعیف «سلطان اسلام پناه» را همچون تضعیف دین میشمارد. در مجموع، تمام استدلالهای شیخ در جهت حفظ و تقویت نظم موجود از طریق مقدس ساختن آن است. دریافت او از عدالت نیز در انطباق کامل با تصور قدسی از نظم است. عدالت به گمان شیخ چیزی جز اجرای احکام شریعت نیست و از آنجا که در نظر وی تساوی حقوق برخلاف احکام شریعت است، عین ظلم تلقی میشود.
انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118120170321A Sociological Analysis of Concepts and traditional Infertility Treatmentکنکاشی جامعه شناختی در مفاهیم و شیوههای درمان سنتی ناباروری زنان: تحلیل کمی و کیفی13115731977FAسیده زهره بزرگ نژاد شیادهدانشجوی دکتری جامعه شناسیامیر ملکیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نورJournal Article20180803It is impossible to explain the treatment patterns from the medical sciences point of view alone. The selection of treatment method could be mostly influenced by the cultural and social variables. Due to the high importance of fertility in some countries, particularly in our traditional culture, the infertile people try to use different treatment methods to treat their infertility ranging from traditional methods to modern ones. This study was done in Mazandaran province by the use of a mixed method. Applying a theoretical sampling, we selected our sample and employed in-depth face-to-face interviews with 28 infertile women and afterward we transcribed them. Then, the categories such as pilgrimage, treatment prayer, the person whose prayer is granted, and prayer writer were extracted from the interviews. After that, we did a survey and interviewed with 95 customers of the infertility centers of Mazandaran province using a random sampling method. The findings of the survey revealed that treatment prayer (21%) and pilgrimage (16%) had highest frequencies while seeing the local practitioner and believing in magician (2%) had the lowest frequency. In the end, based on the factors such as education, age, infertility time, place of residence, and family's income, the possibility of choosing each treatment method was examined.
<strong> </strong>الگوهای درمان جویی افراد پدیده ساده درمانی نیست که بتوان تنها از منظر پزشکی آن را تبیین کرد، بلکه انتخاب شیوه های درمانی میتواند بیش از سایر عوامل، تابعی از متغیرهای اجتماعی و فرهنگی باشد. به علت اهمیت زیاد مسئله باروری و فرزندآوری در بسیاری از فرهنگها از جمله فرهنگ سنتی جامعه ما، فردی که دچار مشکل ناباروری است اقدام به انجام روشهای مختلف درمانی میکند؛ از درمان های سنتی گرفته تا درمان غیر سنتی و مدرن. مقاله حاضر درصدد ارائه کنکاش جامعه شناختی در حوزه مفاهیم و شیوههای سنتی درمان ناباروری زنان در استان مازندران است. این مطالعه به روش ترکیبی و با بهکارگیری هر دو رهیافت کیفی و کمی اجرا شده است به نحوی که در ابتدا با بهکارگیری نمونه گیری نظری و استفاده از مصاحبه عمیق با 28 زن نابارور، شیوه های سنتی درمان ناباروری مورد کنکاش قرار گرفت که در نهایت این شیوهها در قالب مفاهیمی همچون مراجعه به ضامن، پیر پزشک، دعانویس، افراد سریع الاجابه، چله بری، دعا درمانی، زیارت و نذری دسته بندی شدند. در ادامه، مطالعه به روش پیمایش بر روی 95 زن نابارور مراجعه کننده به مراکز درمان ناباروری استان مازندران, که به صورت تصادفی انتخاب شدند، اجرا گردید. یافتههای حاصل از پیمایش حاکی از آن است که شیوه های دعا درمانی (21%) و زیارت اماکن مقدس و نذر کردن هر کدام (16%) دارای بالاترین فراوانی و مراجعه به پیرپزشک و جادودرمانی نیز هر کدام (2%) کمترین فراوانی را دارا هستند. در پایان با بهکارگیری رگرسیون لجستیک احتمال انتخاب هریک از شیوها با توجه به عواملی همچون تحصیلات، سن، مدت ناباروری، محل سکونت و درآمد خانواده مورد بررسی قرار گرفت.
انجمن جامعه شناسی ایرانمجله جامعه شناسی ایران1735-190118120170321An analysis of the Relationship between National Identity and religiosity in transitional regions (Case Study: Yasouj University Students)واکاوی رابطة هویّت ملّی و میزان دینداری در مناطق در حال گذار (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوج)15818331978FAاصغر میرفردیدانشیار بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی دانشگاه شیرازعبدالله ولینژاددانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یاسوجJournal Article20180803The present article aimed at analyzing and evaluating the relationship between religiosity national identities of the students of Yasouj University. To do this, we combined Giddens’ identity theory, Cooley’s looking- glass self-theory and Stryker’s identity theory to create the theoretical framework. Besides, 400 students were selected from Yasouj University students as our sample using the multi-stage random sampling method. To gather the data, we applied a self-constructed questionnaire consisting 48 questions. The questionnaire’s validity was assessed by some experts and its reliability was measured by Cronbach’s alpha. The degree of reliability of national identity and religiosity were 0/888 and 0/939 respectively.
The findings demonstrated that there was a significant direct relationship between students’ national identity and their religiosity; but there was not any significant difference between the level of respondents’ religiosity and their age, education, and place residence. It is important to note that the independent variables could explain 27 percent of the variance the dependent variable. In addition, there was no conflict between their religiosity and national identity.
<strong> </strong>
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و تحلیل رابطة هویّت ملّی و میزان دینداری دانشجویان دانشگاه یاسوج، با استفاده از تلفیق نظریة هویّت گیدنز، نظریة خود آینهسان کولی و برجستگی هویّتی استرایکر انجام شده است. بر اساس فرمول لین (1976)، حجم نمونه 400 نفر محاسبه؛ که با روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای چند مرحلهای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها نیز، پرسشنامهای 48 سؤالی، ترکیبی محقّقساخته و دیگرانساخته بوده که پس از تأیید اعتبار آنها توسّط صاحبنظران، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، هویّت ملّی (888/0) و میزان دینداری (939/0)، محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین هویّت ملّی و میزان دینداری دانشجویان رابطة معناداری وجود داشت؛ ولی هیچ تفاوت معناداری بین میزان دینداری پاسخگویان با توجّه به سن، محلّ سکونت و مقطع تحصیلیشان مشاهده نگردید. در نهایت متغیرهای مستقل توانستند 27 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتیجهگیری کلّی تحقیق این بود که مؤلّفههای تشکیل دهندة دینداری و هویّت ملّی دانشجویان در جامعة مورد مطالعه، تعارضی با یکدیگر نداشته؛ و تا حدّی به همافزایی هر دو بعد هویّتی میپردازند.