2024-03-28T20:03:41Z
http://www.jsi-isa.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3772
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
فهرست
2006
12
22
1
1
http://www.jsi-isa.ir/article_25433_d0c74e1965bdd88a7b9e386aa56dd5f7.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
هویت جمعی و نگرش به دموکراسی در ایران
محمد
عبداللهی
محمد عثمان
حسین بر
دموکراسی و هویت جمعی از موضوع های اصلی مورد توجه در جامعه شناسی معاصرند.در ایران هم بحث درباره این موضوع ها همزمان با جنبش مشروطه آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است.با توجه به چند قومی بودن جامعه ایران و تحولات جهانی امروزه اینگونه مباحث از اهمیت فزاینده ای برخوردار شده اند.پژوهش موجود در همین راستا و برای بررسی نگرش مردم به دموکراسی و رابطه آن با هویت جمعی آنان در میان اقوام ایرانی صورت گرفته است.در بخش مبانی نظری علاوه بر چشم اندازی کلان به موضوع،چارچوبی مناسب در سطح خرد مبتنی بر برخی نظریه های مربوط به نگرش ،دموکراسی و هویت بر ای انجام دادن تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از پرسش نامه و در مورد 1120 نفر نمونه از اعضای شش قوم آذری،بلوچ،عرب،فارس،کرد و لر انجام گرفته است.جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای 18 سال و بالاتر اقوام ساکن در شهرهای تبریز،زاهدان،اهواز،اصفهان،سنندج و خرم آباد بوده اند.نتایج تحقیق حاکی از نگرش مثبت یا نسبتا مثبت اقوام مورد بررسی به دموکراسی می باشد.علاوه بر این،نتایج حاصل بیانگر تاثیر مثبت و معنادار هویت جمعی بر نگرش به دموکراسی است.در کنار هویت جمعی عوامل متعدد دیگری همانند رضایت از اوضاع کشور،تحصیلات،قومیت،رابطه بین مذهبی،استفاده از اینتر نت و ... بر نگرش به دموکراسی تاثیر داشته اند.عوامل مزبور در مجموع بیش از 65 درصد تغییرات نگرش به دموکراسی را تبیین نموده اند.
دموکراسی
هویت جمعی
اقوام ایرانی
ایران
2006
12
22
3
37
http://www.jsi-isa.ir/article_25434_8914cb1a76cfb36d16b0da23bd2806a0.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
اهمیت و منطق مدلهای چند سطحی در تحقیقات اجتماعی
مهدی
امیر کافی
داده های مورد بررسی در علوم اجتماعی و خصوصا در جامعه شناسی اغلب دارای ساخت سلسله مراتبی هستند.در طول دو دهه گذشته،تلاش زیادی از سوی محققان به منظور ایحاد روش های آماری مناسب برای تحلیل این نوع داده ها صورت گرفته است.در نتیجه این تلاشها،هم اکنون مجموعه مهمی از مدل ها،که مدلهای خطی سلسله مراتبی نامیده می شوند،همراه با برنامه های کامپیوتری پدیدار گردیده است.ما در این بررسی،با توجه به کارهای صورت گرفته،اهمیت تحلیل چند سطحی را در تحقیقات اجتماعی نشان خواهیم داد.همچنین ویژگیهای این متد را خاطر نشان خواهیم ساخت.علاوه بر این،در این بررسی منطق مدلهای خطی سلسله مراتبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.ما به بعضی از تحقیقاتی که مدل چند سطحی را به کار گرفته اند اشاره می کنیم و به تحلیل فرضیه های مورد آزمون،ساختار داده های سلسله مراتبی و منبع داده های چند سطحی آنها می پردازیم.در پایان نیز به مشکلاتی خواهیم پرداخت که این نوع مدلها با آن مواجه هستند.
تحلیل زمینه ای
تحلیل چند سطحی
ساخت سلسله مراتبی
مدلهای خطی سلسله مراتبی
مدلهای دو سطحی
2006
12
22
38
71
http://www.jsi-isa.ir/article_25435_9ab2634e13c84851cb5ba4acc26599ba.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت(در میان کاربران کافی نت های تهران)
منوچهر
محسنی
بهزاد
دوران
محمد هادی
سهرابی
در پژوهش جاری اثرات استفاده از اینترنت بر کابران اینترنت در کافی نت های تهران مورد بررسی قرار گرفته است.نظریه شبکه به عنوان پایه نظری این پژوهش انتخاب شده و فرضیات پژوهش بر همین مبنا طرح شده است.فرضیات پژوهش شامل تاثیر ابعاد مختلف استفاده از اینتر نت شامل نوع استفاده از اینترنت (اجتماعی-غیر اجتماعی)،میزان استفاده از اینترنت در شبانه روز،شدت ارتباطات اجتماعی کاربر در جهان واقعی و میزان تجربه و مهارت فرد در استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی بود.204 نفر از کاربران کافی نت ها طی یک نمونه گیری سهمیه ای-اتفاقی پرسشنامه های پژوهش را تکمیل نمودند.بر اساس تحلیل رگرسیون چندگانه فرضیات مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج به دست آمده میان زمان استفاده از اینترنت در طول شبانه روز و انزوای اجتماعی رابطه ای معنادار و معکوس نشان می دهند.همچنین استفاده اجتماعی از اینترنت موجب کاهش انزوای اجتماعی می گردد.
انزوای اجتماعی
شبکه اجتماعی
اینترنت
پیوندهای ضعیف
2006
12
22
72
95
http://www.jsi-isa.ir/article_25436_67260ea1d79c196494d21b1d08e9aae1.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
بررسی سطح دینداری و گرایش های دینی دانشجویان مطالعه موردی:دانشگاه صنعتی امیر کبیر
غلامعباس
توسلی
ابوالفضل
مرشدی
این مقاله مبتنی است بر چارچوب نظری پیتر برگر که از نظر سازه گرایی اجتماعی بع تبیین وضعیت دینداری و گرایش های دینی در جوامع در حال گذار می پردازد.با توسعه نهادهای مدرن در جوامع در حال توسعه نه تنها نسبت نهاد دین با دیگر نهادهای اجتماعی دستخوش تحول می شود،بلکه مجکوعه آگاهیهای همراه با نهادهای مدرن سطح و شیوه دینداری افراد را نیز تغییر میدهد.در این مقاله سطح دینداری و گرایش های دینی دانشجویان فنی،به عنوان یکی از مهم ترین حاملان آگاهی مدرن(جهان بینی علمی یا ذهنیت فنی)مورد بررسی قرار گرفته است.داده های تجربی در این مقاله حاکی از آن است که باورهای دینی دانشجویان در حد بالا و پایبندی آنها به انجام دادن اعمال جمعی دینی در حد متوسط به بالایی است،اما پایبندی آنها به انجام دادن مناسک فردی دینی در حد کم ارزیابی می شود.همچنین گرایش به دین خصوصی برخورد گزینشی با دین و گرایش به تکثر گرایی دینی رواج زیادی بین دانشجویان دارد.به این ترتیب به نظر می رسد داده های تجربی تا حدودی موئد دیدگاه نظری مطرح شده در این مقاله است.
سازه گرایی
دینداری
تکثر گرایی
گزینش گری و ترجیح
دین خصوصی
2006
12
22
96
118
http://www.jsi-isa.ir/article_25437_5b5b9d1847996e472a8cc448f1a9c36f.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
تفاوتهای بین نسلی ازدواج خویشاوندی در ایران
محمد جلال
عباسی شوازی
فاطمه
ترابی
پایداری نسبی ازدواج خویشاوندی در دهه های پیشین لزوم مطالعه ویژگی ها و روند تغییرات این الگوی رایج ازدواج در ایران را آشکار می سازد.مقاله حاضر با استفاغده از تحلیل ثانویه داده های"طرح آمار گیری از خصوصیات اجتماعی-اقتصادی خانوارها ،1380" تفاوتهای بین نسلی ازدواجهای خویشاوندی را مطالعه می نماید.بدین منظور،الگوی رفتاری و نگرشی فرزندان(نسل دوم) در مورد ازدواج خویشاوندی بررسی گردیده و با الگوی ازدواج خویشاوندی والدین(نسل اول) مقایسه میگردد.یافته های مطالعه بیانگر این است که تفاوتهای بین نسلی در مورد ویژگی های فردی به کاهش مطلوب و رواج خویشاوندی در میان نسل دوم منجر ن
گردیده است.از سوی دیگر،اگرچه تاثیر پذیری الگوی رفتاری و نگرشی دو نسل از جریانهای مدرنیزاسیون و شهر نشینی نشان داده شده است،رابطه مشابه قومیت با الگوی ازدواج دو نسل از تاثیر پایدار الگوهای فرهنگی بر الگوی ازدواج خویشاوندی در ایران حکایت می نماید.رابطه الگوی رفتاری و نگرشی فرزندان با الگوی ازدواج والدین و نیز تاثیر تفاوتی ویژگی های والدین بر نگرش فرزندان دختر و پسر از دیگر نتایج به دست آمده می باشد.
ازدواج خویشاوندی
خویشاوندان نزدیک
خویشاوندان دور
نتفاوت بین نسلی
مدرنیزاسیون
قومیت
رفتار
نگرش
ایران
2006
12
22
119
146
http://www.jsi-isa.ir/article_25438_959b95301c6ebd88dcb3e7a1be7d0bd7.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1385
7
4
همتراز خوانی در مجلات علمی(مطالعه موردی مجله جامعه شناسی ایران)
سید آیت الله
میرزایی
محمد
ایوبی اردکان
معصومه
قاراخانی
فاطمه
شیخ شعاعی
"بخشی از بلوغ محقق شدن درک این نکته ایت که هیچ دست نوشته ای هرگز کامل نیست"
(اشتراوس و کوربین،1385)
همتراز خوانی ارزیابی انتقادی و سازنده از دست نوشته های ارائه شده به مجلات است که توسط افراد متخصص و همتراز با نویسنده دست نوشته صورت میگیرد.با توجه به بدیع بودن موضوع داوری مقالات علمی در زبان فارسی،ابتدا مفاهیم،اصطلاحات و تحولات مربوط به فرایند داوری دست نوشته های علمی بررسی می شود.سپس فرایند همتراز خوانی در مجله جامعه شناسی ایران برای ارائه الگویی از این فرایند در مجلات علمی-پژوهشی در ایران بررسی میشود.نوع فرایند همتراز خوانی مورد استفاده در مجله جامعه شناسی ایران مبتنی بر شیوه داوری پنهان دو طرفه است.در این پژوهش خصوصیات فرایند داوری در این مجله با توجه به ویژگیهای عمومی فرایند و نیز ویژگی های داوران از جمله سن،جنس،رشته تحصیلی،رتبه علمی و .... مورد بررسی قرار گرفته است.اسناد مورد تحلیل شامل 798 سند داوری در مورد 418 دست نوشته و حاصل همکاری 126 داور(104 داور مرد و 22 داور زن) می باشد.در مدت 4 سال یعنی از نیمه دوم سال 1381 تا نیمه اول سال1385 قریب به 5700 ساعت کار علمی در رابطه با دست نوشته های دریافتی توسط داوران و اعضای هئیت تحریریه منتخی مجله صورت گرفته است.متوسط زمان صرف شده از زمان دریافت دست نوشته تا اعلام نتیجه به نویسنده برای هر دست نوشته 13.6 ساعت و میزان رد دست نوشته ها توسط داوران مجله جلمعه شناسی ایران بیش از 80 درصد بوده است.و نرخ رد دست نوشته ها نزد داوران خارج از مجله کمی بیش از داوران داخلی /اعضای هئیت تحریریه است.نتایج آزمون رگرسیون لاجستیک نشان میدهد از میان متغیرهای جمعیت شناختی دئاوران بین رشته تحصیلی،خارجی یا داخلی بودن داور و رتبه دانشگاهی با نتیجه داوری (پذیرش یا عدم پذیرش) رابطه معنی داری وجود دارد و سایر متغیرها رابطه ای با نتیجه داوری ندارند.
همتراز خوانی
داور
فرایند داوری
مقاله های علمی
مجله جامعه شناسی ایران
2006
12
22
147
179
http://www.jsi-isa.ir/article_25439_220645ea94419f3d93b680f6c11462ee.pdf