2024-03-29T13:03:02Z
http://www.jsi-isa.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3502
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران
سید آیتالله
میرزایی
معصومه
قاراخانی
ناراستیهای اخلاقی در پژوهش اجتماعی، هر چند بهمیزان اندک، میتواند پایههای دانش اجتماعی را سست و نقش کاوشگرانه، نقادانه و حقیقتجویانه آن را تضعیف کند. برای بررسی ناراستیهای اخلاقی احتمالی و شناخت فضای هنجاری پژوهش علوم اجتماعی در ایران، این پژوهش بهروش اسنادی بهگردآوری و تحلیل محتوای اظهارات منتشر شده پژوهشگران این حوزه میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد هنجارشکنی در زمینه اخلاق پژوهش در علوم اجتماعی ایران دو بعد فردی و ساختاری دارد. در بعد فردی، انحراف از پایبندی بهاخلاق پژوهش در سطوح شخصی[1] و حرفهای[2] (در ارتباط با صورتبندی و محتوای پژوهش، سازمان پژوهشی و تخطی از قواعد و هنجارهای علمی و حرفهای دریافت و اجرای پژوهش) قابل توجه است. در بعد ساختاری، سوءاستفاده از قواعد و تعهدات اخلاقی و حرفهای سازمانی و نهادی در ارتباط با پژوهشگر و پژوهش (انتخاب موضوع، نحوه دریافت، فرایند داوری، تصویب، گزارش، کاربرد و محتوای پژوهش) قابل توجه است. بر پایة دستاورد مفهومی این پژوهش، ناراستیهای اخلاقی در فضای پژوهش علوم اجتماعی در ایران برایند تاثیر متقابل کنشگران (پژوهشگر) و ساخت نهادی (شامل قواعد و هنجارها و منابع) تسهیلکننده هنجارشکنی است. نتیجه این که ناراستیهای اخلاق پژوهش از یک دوسویگی ساختاری در فضای علم در ایران تبعیت میکند و متاثر از ویژگیهای ساختاری نهاد علم در ایران در مقطع زمانی مورد مطالعه است.
اخلاق علمی
اخلاق پژوهش
ناراستی
اجتماع علمی
نهاد علم
علوم اجتماعی
2013
07
01
3
23
http://www.jsi-isa.ir/article_21089_91466d6aac6eb26a81bf30fdedb26339.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
تخلفات رایانهای در میان دانشجویان دانشگاه مازندران: آزمون تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز
اکبر
علیوردی نیا
اعظم
ملک دار
محمدرضا
حسنی
با توجه به گسترش روز افزون رفتارهای انحرافی مرتبط با رایانه و پدید آیی جرایم نوظهور، طیف وسیعی از تهدیدات متوجه افراد و جامعه میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز، در صدد تبیین تخلفات رایانهای دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایش و ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه میباشد. جمعیت این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-91 میباشد که 403 نفر به روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. متغیر تخلفات رایانهای از سه بعد «علیه داده و سیستم»، «جعل هویت» و «فرهنگی» تشکیل شده و متغیرهای مستقل عبارتند از: پیوند افتراقی، تقویت افتراقی، تقلید و تعاریف که تأثیر آنها بر تخلفات رایانهای و ابعاد سه گانه آن بررسی شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار «Spss» و «lisrel» انجام گرفته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، از میان چهار متغیر یادگیری اجتماعی، متغیر پیوند افتراقی و تقویت افتراقی معنادار بوده و تقویت افتراقی با ضریب رگرسیونی (41/0=Beta)، مهمترین تبیین کننده تخلفات رایانهای است.
رفتارهای انحرافی
جرایم نوظهور
تخلفات رایانهای
دانشجویان
نظریه یادگیری اجتماعی
2013
07
01
24
56
http://www.jsi-isa.ir/article_21090_3bd9353e902a6e18d29b11b57bdbd814.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
مدلسازی عامل محور اعتماد در ساختارهای مختلف شبکههای اجتماعی
احمدرضا
اصغرپور ماسوله
عطیه
صادقی
شبکههای اجتماعی مجموعهای از روابط اجتماعی هستند و اعتماد، یکی از ویژگیهای مهم روابط اجتماعی محسوب میشود. بیاعتمادی زمینهساز عدم همکاری و بینظمی در جامعه میگردد از این رو هدف اصلی این پژوهش، بررسی تولید و فرسایش اعتماد در ساختارهای شبکهای مختلف است. ازآنجاییکه تعاملهای اجتماعی درون روابط اجتماعی رخ میدهند، چگونگی انتخاب طرف تعامل میتواند بر شکلگیری اعتماد تأثیرگذار باشد. دو معیار مهم کنشگران در انتخاب طرف تعامل شدت اعتماد در رابطه اجتماعی و سابقه تعامل میباشد. بر همین اساس در این مقاله سه نوع راهبرد جهت انتخاب طرف تعامل به کار گرفته شده است که همگی مبتنی بر میزان اعتماد موجود در رابطه است: انتخاب روابط با اعتماد قوی، متوسط و ضعیف. پاسخدهی طرف تعامل نیز به دو گونهی تصادفی و مبتنی بر اعتماد امکانپذیر میباشد. بهمنظور بررسی دقیق چنین وضعیتی از مدلسازی عامل محور استفادهشده است چراکه با این روش میتوان جهت به فهم فرآیندها و سازوکارها و حتی انجام آزمایشهای مصنوعی اقدام کرد. لذا، در دو نوع ساختار شبکهای چهار حالت تنظیم برای مدل طراحی گردید. هرکدام از حالات، 300 بار و در 100 واحد زمانی اجرا شد. خروجی مدل با نرمافزار Spss و Matlab مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهند عاملهای دارای راهبرد قوی در مقایسه با عاملهای دارای راهبرد ضعیف بیشترین توانایی را در تولید اعتماد دارند. همچنین در شبکههایی که پاسخدهی عاملها بهصورت تصادفی صورت میگیرد، امکان انباشت اعتماد در رابطه وجود ندارد، درصورتیکه در شبکههایی که پاسخدهی مبتنی بر اعتماد است شاهد انباشته شدن اعتماد در بلندمدت خواهیم بود. همچنین، اعتماد در شبکههای مرکزی در مقایسه با شبکههای خوشهای با احتمال بیشتری دچار فرسایش میشود.
اعتماد
شبکه اجتماعی
شبکه مرکزی
شبکه خوشهای
مدلسازی عامل محور
2013
07
01
57
86
http://www.jsi-isa.ir/article_21091_0a842d617e923dd76b18907e4e177473.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
شناخت مؤلفههای بنیادگرایی دینی در ایران با رویکرد بومی
علی محمد
حاضری
مرضیه
حاجیهاشمی
آنچه در این مقاله، مورد مطالعه و پژوهش است، اندیشههای سیاسی و اجتماعی برگرفته از آثار مستقیم چهار چهره شاخص بنیادگرایی دینی در ایران معاصر است تا بتوان بر اساس روش تحلیل تماتیک به الگویی دست یافت که بیانگر مؤلفههای نظری این طیف از اسلامگرایی سیاسی با رویکردی کاملاَ بومی باشد. در این مجال دادههای متنی، مورد توصیف، سازماندهی و سپس تفسیر قرار میگیرد، به گونهای که دادههای متنی ابتدا تنظیم و سازماندهی میشوند تا مقولههای هر اندیشه به طور مجزا از دادههای متنی به نظم درآمده، ظاهر شوند و بعد از تعیین مقولات مشترک، حمایت تماتیک یا موضوعی از آنها به عمل آید. این فرآید تا اشباع تماتیک، ادامه دارد و سپس در نهایت یک الگوی تماتیک بومی از بنیادگرایی در ایران ارائه و تفسیر میشود که بیانگر مؤلفههای اندیشههای این طیف از نخبگان و کنشگران سیاسی و اجتماعی در عرصه تحولات ایران معاصر است و به این مفهوم در حوزه جامعه شناسی سیاسی ایران، معنا میبخشد.
بنیادگرایی دینی
اندیشه سیاسی و اجتماعی
شکل حکومت
قانونگذاری
آزادی
2013
07
01
87
125
http://www.jsi-isa.ir/article_20969_4228ea3efb30518c3336e5d3b0374421.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
مطالعه پدیدارشناسانه نگرانی مردان از ابژهسازی و خود- ابژهسازی زنان
محمود
شهابی
وحید
اعطاف
در این مقاله با اتکا به رویکردی پدیدارشناسانه، استقرایی و اکتشافی، به دنبال کشف فهم مردان از «غیرتناموسی» و همچنین کشف موقعیتها و لحظاتی از زندگی روزمره بودهایم که مردان در آن غیرتمندانه احساس و رفتار میکنند. بدینمنظور از نظریه مبنایی به عنوان روش پژوهش کیفی بهره گرفتهایم. دادههای پژوهش نیز بهوسیله مصاحبه و مشاهده مستقیم جمعآوری شدهاند. جمعیت مورد مطالعه شامل مردان 20 تا 40 ساله تهرانی است و نمونهها شامل 25 مرد و 5 زن بودهاند که طبق روش نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. طبق نتایج این پژوهش، غیرتناموسی نگرانی و تشویش مردان ایرانی از ابژهسازی و خود_ابژهسازی نوامیس خود و کنشهای متناظر با آن است. منظور از ابژهسازی تقلیل کلیت وجودی زن به جنسیتاش و تعامل با او به عنوان یک شی جنسی از سوی اجتماع مردانه و از طریق نگاه، کلام، تماسهای بدنی، روابط عاطفی، معاشرتهای اجتماعی و روابط جنسی است. خود_ابژهسازی نیز به نقش ارادی یا غیرارادی اما فعال زن در چنین تجربیاتی اشاره دارد. بر اساس یافتهها مردان درجات متغیری از نگرانی را در برابر سطوح مختلف ابژهسازی و خود_ابژهسازی تجربه میکنند. ترکیب ادراک مرد از فضای تعامل، وضعیت سایر مردان و وضعیت زن، نقش برجستهای در برانگیختن عواطف غیرتمندانه یا غیرغیرتمندانه و واکنشهای متناظر با آنها دارد. از این رو در بیشتر موارد غیرت بیش از آنکه عاطفهای درونی باشد، عاطفهای فرهنگی و موقعیتمند به نظر میرسد.
غیرت
ابژهسازی
خود- ابژهسازی
موقعیتمندی
2013
07
01
126
152
http://www.jsi-isa.ir/article_21092_892a78b51ebe4547d9c292993b00253e.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
فراتحلیل مطالعات انجام شده پیرامون خشونت علیه زنان
عالیه
شکربیگی
رضا
مستمع
خشونت علیه زنان در ابعاد خانگی و اجتماعی آن چه در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع درحال توسعه همواره به عنوان یک دغدغه و آسیب مطرح بوده است. تحقیقات زیادی روی این مسئله انجام شده منتها به دلیل داشتن روشهای مختلف برخورد با مسئله و شقوق متعدد نظری، نتوانسته این انبوه نتایج را در یک قالب پژوهشی که نقطه عطفی برای پژوهشهای آتی در این حوزه باشد فراهم آورد. در این پژوهش فراتحلیلی با دستهبندی نظریات بهکارگرفته شده در 22 پژوهش کاربردی در حوزه خشونت عیله زنان، تئوریهای پرکاربرد استخراج و سپس با بررسی روشهای تحقیق آنها علاوه بر مشخص کردن حیطه و میدان مطالعاتی، اجزا پژوهشها دستهبندی شده است. در طبقهبندی فرضیات مشخص گردید، ربط نظری با مدل نظری ارائه شده در پژوهشها همخوانی اندکی داشته و تنها سه نظریه "منابع"، "یادگیری" و "فمنیستی" در تبیین مدل فرضی کاربرد اصلی داشته است. در نهایت با استفاده از روشهای قدرتمند آماری نقش این سه نظریه در تبیین و تایید فرضیات سنجش شد. پیشنهادهای پژوهشها نیز براساس اتکا بر پایگاههای اقتصادی، جنسیتی و آموزشی دستهبندی گردید.
خشونت
زنان
خشونت علیه زنان
خشونت خانگی
فراتحلیل
2013
07
01
153
177
http://www.jsi-isa.ir/article_21093_0be99d7cf20e58186db2792984e45551.pdf
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
1735-1901
1393
15
2
جامعهشناسی تحلیلی و سازوکارهای اجتماعی
مهدی
ابراهیمی
سازوکارها[1] بخش بسیار مهمی از زندگی اجتماعیاند. برای مثال، ما میتوانیم ببینیم که چگونه نابرابری در گذر زمان افزایش مییابد و یا شهرها چگونه در جهت تفکیک و جداسازی[2] عمل میکنند، اما پرسش این است که نحوۀ عمل سازوکارهایی از این دست چگونه است؟ در جامعهشناسیِ تحلیلی به عنوان یکی از رویکردهای اثرگذار در حوزۀ جامعهشناسی، تبیین[3] پدیدههای اجتماعی با شناسایی و تمرکز بر سازوکارهای اجتماعیای صورت میگیرد که سبب وقوع رویدادها و یا پیامدهای این رویدادها میشوند. بهدین منظور، مؤلفههای کلیدی فرایندهای اجتماعی مشخص میشود و نحوۀ ارتباط این مؤلفهها با یکدیگر مورد بررسی قرار میگیرد. هدف جامعهشناسی تحلیلی، تشریح اصول معرفتشناختی، نظری و روششناختیای است که شالودۀ توصیف و تبیینِ صحیح هستند. نویسندگانِ فصول مختلف این کتاب نیز به دنبال کندوکاو ابعاد مختلف تبیینهای مبتنی بر سازوکارها در علوم اجتماعیاند، و همچنین پاسخ به پرسشهایی از قبیل سازوکارهای اجتماعی چگونه موجب پیوند کنشهای فردی با محیطهای اجتماعی میشوند؟ نقش مدلسازیِ چندعاملی[4] در مفهومسازی از سازوکارها چیست؟ و آیا مفهوم سازوکار، مسألۀ ربط داشتن[5] در تبیینهای علوم اجتماعی را حل میکند یا خیر؟
2013
07
01
178
182
http://www.jsi-isa.ir/article_21891_83c2995f89f607407a8cde03c734eb2a.pdf