ORIGINAL_ARTICLE
مطالعۀ پدیدارشناختی اقدام به خودکشی در شهر آبدانان ایلام
طی چند سال اخیر خودکشی در میان جوانان آبدانان رشد فزایندهای بهخود گرفته است. توصیف تجربه و درک از خودکشی و جهان پدیداری و پیامدهای این اقدام جهت شناخت زیست جهان جوانان این منطقه از اهمیت بهسزایی برخوردار است. روششناسی پژوهش حاضر کیفی است و از پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی برای انجام عملیات میدانی تحقیق و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شده است. یافتههای بهدست آمده از تجربۀ زیستۀ اقدام کنندگان به خودکشی، نشان از درک خودکشی بهمثابه تسهیلگری، سنت گریزی و واقعیت گریزی دارد. بههمین جهت، احساس و درک متفاوتی نسبت به این اقدام در افراد مورد بررسی شکل گرفته است که دامنۀ آن از پذیرش تا طرد خودکشی در نوسان است. تجربه و درک شرکتکنندگان از جهان پدیداری، بر ناامیدی و تداوم سختیها دلالت دارد. این اقدام پیامدها و آثار متفاوتی بر بدن زیستمند آنها برجای گذاشته است که در ذیل دو مضمون کلی «شکنندگی بدن جسمانی» و «انزوای بدن پدیداری» قابل دستهبندی است. برساختههای معنایی حکایت از آن دارد که اقدامکنندگان به خودکشی در حال تجربۀ زیست جهان پیچیده، ناامن و دشواری هستند
http://www.jsi-isa.ir/article_21083_c47234a065d1633dde1504da3218949c.pdf
2013-03-01
3
29
جوانان
اقدام به خودکشی
پدیدارشناسی
انزوای بدن پدیداری
شکنندگی بدن جسمانی
آبدانانِ ایلام
امید
قادرزاده
ogh1355@gmail.com
1
هیأت علمی دانشگاه کُردستان
LEAD_AUTHOR
کامیار
پیری
2
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه کُردستان
AUTHOR
احمدی، اعظم و همکاران (1389)، «بررسی روند خودکشی و اقدام به خودکشی در استان کرمانشاه طی
1
سالهای 1385 تا 1387»، مجموعه مقالات همایش ملی خودکشی، تهران: جامعهشناسان، صص 507 ـ 497.
2
استربرگ، کریستین جی (1384)، روشهای تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، ترجمۀ احمد پور احمد و علی شماعی، یزد: دانشگاه یزد.
3
امیری، محسن و همکاران (1389)، «بررسی رابطه بین افکار خودکشی، افسردگی، اضطراب، تاب آوری و استرسهای روزانه و سلامت روانی در دانشجویان»، مجموعه مقالات همایش ملی خودکشی، تهران: جامعهشناسان، صص 312 ـ 303.
4
پریموزیک، دنیل تامس (1388)، مرلوپونتی، فلسفه و معنا، ترجمۀ محمد رضا ابو القاسمی، تهران: نشر مرکز.
5
تیلور، استیو (1379)، جامعهشناسی خودکشی، ترجمۀ رسول ربانی، ابراهیم انصاری و مجید کارشناس، تهران: انتشارات آوای نور.
6
جمادی، سیاوش (1389)، زمینه و زمانهی پدیدار شناسی (جستاری در زندگی و اندیشههای هوسرل و هایدگر)،تهران: انتشارات ققنوس، چاپ سوم.
7
دورکیم، امیل (1389)، خودکشی، ترجمۀ نادر سالارزادهی امیری، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ دوم.
8
رفیع، هاله (1389) «بررسی پدیدةخودکشی در اگزیستانسیالیسم با نگرش ویژه به گوشهنشینان آلتونا اثر ژان پل سارتر»، نقد زبان و ادبیات خارجی، دورۀ 3، شمارۀ 5، صص 107-93.
9
ساکالوفسکی، رابرت (1388)، درآمدی بر پدیدار شناسی، ترجمۀ محمد رضا قربانی، تهران: گام نو.
10
سالاری لک، شاکر و همکاران (1385)، «بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رخداد خودکشی طی یکسال در استان آذربایجان غربی»، مجله پزشکی ارومیه، سال هفدهم، شماره دوم، صص 100 ـ 93.
11
سلیمیزاده، بابک (1391)، «نقد و بررسی کتاب درآمدی به اندیشههای مرلوپونتی اثر اریک ماتیوس»، کتاب ماه فلسفه، شمارۀ 57، صص 37-31.
12
صدیق سروستانی، رحمت الله (1385)، آسیب شناسی اجتماعی، تهران: انتشارات سمت.
13
علیوردینیا، اکبر و یوسفی، ندا (1393) «تمایل به خودکشی در میان دانشجویان: آزمون تجربی نظریه فشار عمومی اگنیو»، جامعهشناسی کاربردی، شمارۀ دوم، صص 61-79.
14
عنبری، موسی و بهرامی، اردشیر (1389)، «بررسی آثار فقر و خشونت بر میزان خودکشی در ایران، مورد مطالعه: روستاهای شهرستان پلدختر»، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال اول، شمارۀ 2، صص 1-30.
15
فتحی، بشارت (1384)، «پدیدارشناسی به منزله روش پژوهش کیفی»، اطلاع شناسی، سال دوم، شمارۀ 3 و 4، صص 157-169.
16
فلاحی، سارا (1389)، «گفتمان ایدئولوژیک و پدرسالاری و خودکشی زنان: نمونه موردی ایلام»، مجموعه مقالات همایش ملی خودکشی، تهران: جامعهشناسان، صص 191 ـ 169.
17
کاپلستون، فردریک چارلز (1388)، تاریخ فلسفه (از مِن دوبیران تا سارتر)، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و محمود یوسف ثانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
18
کاف، ای.سی، شاروک، دبلیو.دبلیو و فرانسیس، دی.دبلبو (1388)، چشم اندازهایی در جامعهشناسی، ترجمۀ امید قادرزاده و بهزاد احمدی، تهران: کویر.
19
لوبروتون، داوید (1392)، جامعهشناسی بدن، ترجمۀ ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
20
گافمن، اروینگ (1392)، داغ ننگ؛ چاره اندیشی برای هویت ضایع شده، ترجمۀ مسعود کیانپور، تهران: مرکز.
21
محمد پور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی ضد روش 2(مراحل و رویههای عملی در روش شناسی کیفی)، تهران، جامعهشناسان.
22
معیدفر، سعید و حسن پناه، حسین (1389)، «عوامل اجتماعی مؤثر بر خودکشی جوانان استان کردستان»، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال اول، شمارۀ سوم، صص 143 ـ 123.
23
مک کواری، جان (1377)، فلسفۀ وجودی، ترجمۀ محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
24
موسوی، فریبا و همکاران (1387)،«بررسی عوامل خانوادگی مرتبط با اقدام به خودکشی»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 27، صص 73 ـ 53.
25
مهران، ناهید و همکاران (1383)،«ویژگیهای روانی ـ اجتماعی اقدام کنندگان به خودکشی در مقایسه با افراد عادی در بیرجند»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دورۀ 11، شمار، 3، صص 22-29.
26
نقیب زاده، احمد و فاضلی، حبیب اللّه (1385)، «درآمدی بر پدیدارشناسی به مثابة روش علمی»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، سال اول، شمارۀ دوم، بهار 1385.ص 53 ـ 30.
27
هروی کریموی، مجیده و همکاران (1386)، «تبیین دیدگاه سالمندان پیرامون پدیده احساس تنهایی: یک پژوهش کیفی پدیدار شناسی»، مجله سالمندی ایران، سال دوم، شماره ششم، صص 420-410.
28
هوسرل، ادموند (1389)، فلسفه به مثابة علم متقن، ترجمۀ بهنام آقایی و سیاوش مسلمی، تهران: نشر مرکز.
29
یوسفی، علی و تابعی، ملیحه (1390)، «پدیدارشناسی تجربی معنای مرگ: بررسی موردی زنان شهر مشهد»، راهبرد فرهنگ، سال 4، شماره 14 و 15، صص 39-51.
30
Baechler,J (1979),"Suicides",Basil Blackwell.Oxford
31
Crossley,N(1995),"Body Techniquies, Agency and Intercorporeality: On Goffman Relation Public", Sociology, 29(1):133-149.
32
Douglas,Jack.D(1967),"The Social Meaning of Suicide",Princeton University.
33
Fish, S(1980),"Is There a Text in This Class? The Authority of Interpretative Communities", Cambridge, MA: Harvard University Press.
34
Jacobs,T(1967)," A Phenomenological Study of Suicide Notes",Social Problems,Vol.10(2):60-72.
35
Laster,David(2010),"Qualitative Research in Suicidology",Suicidology Online,Vol(1):76-78.
36
Muller, DJ, and Etal(2005), "Suicide Attempts in Schizopherenia And Affective Disorders With Relation To Some Specific Demographical And Clinical Characteristics",Eur psychiatry,20(1):65-69.
37
Pompili,M (2010),"Exploring the Phenomenology of Suicide",Suicide and Life –Threatening Behaviour, 40(3):234-244.
38
Shah, A (2010), "Elderly Suicide Rates: A replication Of Cross – National Comparisons And Association With Sex And Elderly age Bands Using Five Year Suicide Data", University of Central Lancshire.
39
Shilling, C (1991), "Educating The Body. Physical and the Production of social Inequalitative", Sociology, 25 (4):653-672.
40
Von Eckartsberg, R(1998), "Existential – phenomenological Research”. In R. valle, (ed), Phenomenological inquiry in psychology: Existential and transpersonal dimensions, New York: Plenum Press.
41
Zahavi, D (2003), "Husserl Phenomenology", Stanford University Press.
42
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه دگرگونی فرهنگی در سه نسل دانشگاهی (مطالعه موردی: اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای تهران)
: نهاد علم و دانشگاه فرهنگ خاص خود را دارد که همانند سایر پدیدهها در گذر زمان تحولاتی داشته است. بهنظر میرسد فرهنگ دانشگاهی ایران طی سالهای اخیر تغییر کرده است. این پژوهش درصدد است تا دگرگونی فرهنگی در دانشگاه را بررسی و پیامدهای آن را مورد مطالعه قرار دهد.
روش پژوهش کیفی است که بهمنظور ورود به ساحت معنایی از نظریه مبنایی(GT) استفاده شده است. در این مطالعه 34 نفر از اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای تهران مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری و استخراج دادهها با استفاده از نرمافزار اطلستی انجام شده است.
یافتهها شامل مقولههای عمدة شرایط اجتماعی، مداخلهای و زمینهای، جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی، سازمان دانش و راهبردهای اساتید میباشد. روایت توصیفی تحلیلی با توجه به تعامل شرایط و پدیده در قالب گذار فرهنگی پیرامون مقوله هسته «جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی» ترسیم میشود که حاکی از بیهنجاری فرهنگ تولید و انتقال دانش است
http://www.jsi-isa.ir/article_21084_17ed59a54b851756a94e97e5bf8a6090.pdf
2013-03-01
30
64
دگرگونی فرهنگی
اقتصاد دانش
سیاست دانش
سازمان دانش
انتقال دانش
تولید دانش
جذب
ارزیابی و ارتقاء علمی
بیهنجاری فرهنگ علم
محمد امین
قانعی راد
1
هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
LEAD_AUTHOR
امیر
ملکی
2
هیأت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
زهرا
محمدی
3
هیأت علمی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390)، اصول و روش تحقیق کیفی، بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
1
شارع پور، محمود و فاضلی، محمد (1386)، جامعهشناسی علم و انجمنهای علمی در ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
فاضلی، نعمتالله (1387)، فرهنگ و دانشگاه، تهران: ثالث.
3
فراستخواه، مقصود(1389)، دانشگاه و آموزش عالی،تهران: نی.
4
فلیک، اوه(1387) درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.
5
قانعیراد، محمدامین و خسرو خاور، فرهاد (1390)، جامعهشناسی کنشگران علمی در ایران، تهران: علم.
6
قانعیراد، محمدامین (1385) تعاملات و ارتباطات در جامعه علمی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
7
قانعیراد، محمدامین (1384)، جامعهشناسی رشد و افول علم در ایران (دوره اسلامی)، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی ایران.
8
کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، احد علیقلیان و...، تهران: طرح نو.
9
گلدور، دیوید و همکاران (1383)، جامعهشناسی معرفت و علم، ترجمة شاپور بهیان و...، تهران: سمت.
10
محسنی، منوچهر (1372)، مبانی جامعهشناسی علم، تهران: طهوری.
11
محمد پور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی ضد روش (دو جلد)، تهران: جامعهشناسان.
12
مظفری، امین و یوسفی اقدم، رحیم (1388)، عوامل موثر بر جامعهپذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره 3، صص 32-17.
13
معمار، ثریا (1383)، «بررسی جامعهشناختی موانع توسعه علمی در ایران»، پایاننامه دکتری، دانشگاه اصفهان.
14
مولکی، مایکل (1389)، جامعهشناسی علم و معرفت، حسین کچوئیان، چاپ سوم، تهران: نی.
15
نجابی، علیرضا و زیبایی، مهدی ()1381، الگوی نوین انتقال دانش، نشریه مدیریت تدبیر، شماره 129، صص 33-28.
16
Barnet, R)2000(, Realizing the university int an Age of Supercomplexity, London: The Society for Research into Higher Educatio & Open University.
17
Braun, D & F.X. Merrien (1988), Governanece of Universities and Modernization of the States: Analytical Aspect.
18
Corbin, Juliet & Anselm Staruss (2008), Basics of Qualitative Research, 3ed, London: Sage Publications.
19
Cortazzi, Martin & Lixian Jin (1997), Communication for learning across cultures, PP. 76-107, In McNamara, D. & R. Harris (eds) Overseas Students in Higher Education: Isses in Teaching and Learning London and New York: Routledg.
20
Creswell, W. John (2007), Qualitative Inquiry & Reaserch Design, California, Sage Pubicationcs, Inc.
21
Depoy, Elizabeth & L. Giltin (2005), Introduction to Research: Understanding and ApplyingMultiple Strategies, 3ed, Mosby Press.
22
Dey, I (1993), Qualitative Data Analysis: A User- Friendly Guide for Social Sciantists,London: Routledge Press.
23
Drucker, Peter. F (2013), Post-Capitalist Society, London & New York. Taylor & Fancis Group.
24
Galtung. J (1981), Strucher and intellectual style: and essay comparing Saxonic, Teutonic, Gallic and Hipponic approaches, Social Science Information Vol.20, No.6.
25
Geertz, C (1983), The way we think know: Toward and Ethnography of modern thought. In local knowledge: Future essays in interpretive anthropology. New York: Basic Books.
26
Gibbons, M & ...(1994), The new production of knowledge: Dynamics of science and research in contemporary societies, saga publications, London, thousand oaks, New Delhi.
27
Gibbs, p (2001), “Higher Education as a Market: a problem or solution?” In studies in Higher Education, Ashford, UK, Vol.26, No.1. PP. 85-94
28
Maxwell, J (2004), Qulitative Research Desin: An interactive approaches, London: Sage Publications.
29
Merton, R.K (1973), The Sociology of science, London: university of Chicago press.
30
Merton, R.K (1975), The Sociology of science, an espisodicmemoir, southern Illinois University press.
31
Ritchie, J & Lewis, J(2005) Qualitative Research Practice: A guide for social science students and researchers. Londen: Sage Publications.
32
Scott, P (1998), The Globalization of Higher Education, Londen: Sfrhe & Open University.
33
Spies, P (2000), University Traditions and The Challenge of Global Transformation. In S. Inayatullah & J. Gidley (eds) The University in Transformation, Golbal Persepctives on th4e Future of the University. Westport, Connecticut, Londen: Bergin & Garvey.
34
Twale, D.J & Kochan, F (1999), “Restructuring an educational leadership program: The teacup adventure, International studies in educational administration” Vol.27, No.1, PP. 61-69.
35
Weidman, J.C, & ...(2001), “Socialization of graduate and professional student hn higher education” Vol.28, No.3, jossey- bass wilery company San Francisco.
36
ORIGINAL_ARTICLE
جنسیت و اتوبیوگرافی: ظرفیتهای بدیل روایت تجربه زنانه
ژانر اتوبیوگرافی در معنای متعارف آن، بیش از هر چیز بر شیوهها و رویههای مقبول در روایت داستان زندگی ناظر است. به این ترتیب که این ژانر، فرمهای قاعدهمند و مشخصی را در زمینة چگونگی قوام دادن داستان زندگی تشویق میکند و از این طریق به طرد فرمهای بدیل در این زمینه مبادرت میورزد. بنابراین ژانر اتوبیوگرافی، در نهایت فشار هنجارینی را بر چگونگی قوام دادن داستان زندگی تحمیل کرده و از این طریق میکوشد تا شیوههای مقبول و مشروع را از انواع نامقبول آن تمیز دهد. این تشویق و طرد هنگامی واجد دلالتها و پیامدهای معناداری میگردد که این واقعیت را مدنظر قرار دهیم که فرم متعارف در نهایت نوع مشخصی از سوژگی را امکانپذیر کرده و به تبع آن، انواع دیگری از سوژگی را محدود میکند. در همین راستا یکی از زمینههایی که میتواند چنین غیبتی را به نحو معناداری نشان دهد، مقولة جنسیت و به طور مشخصتر، مقولة اتوبیوگرافی زنان است. ژانر اتوبیوگرافی در روند تاریخی قوام یافتناش، در عمل اتوبیوگرافی زنان را خارج از چارچوبهای متعارف و کانونی این ژانر قرار داده و در نتیجه تنها با تحمیل کردن غیبت بر این اتوبیوگرافیها توانسته خود را به مثابة ژانری مشخص صورتبندی کند. بنابراین معرفی اتوبیوگرافیهای زنان به عرصة ژانر، اصولاً در راستای متزلزل کردن مرزها و خودبسندگیهای این ژانر عمل کرده و همزمان فرمها و صور بدیلی را برای قوام دادن داستان زندگی امکان پذیر میکند. در این مجال تلاش میشود تا با تمرکز بر مجموعهای از اتوبیوگرافیهای دانشجویی و با ارائة سنخشناسی و ذکر مهمترین نمونههای هر سنخ، چگونگی تلاش این دانشجویان به منظور قوام دادن داستان زندگی و تجربة زنانهشان را نشان دهیم؛ تلاشی که بیش از هر چیز از رهگذر عدول از فرم متعارف اتوبیوگرافی صورت پذیرفته است.
http://www.jsi-isa.ir/article_21085_079d0f06bfe3ce09cf8bfc5112ab5f0d.pdf
2013-03-01
65
91
اتوبیوگرافی
جنسیت
داستان زندگی
تجربة زندگی
روایت
فرم متعارف
محمدسعید
ذکایی
1
هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
کیوان
توانای منافی
2
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی
AUTHOR
بُردول، دیوید؛ (1375)، روایت در فیلم داستانی، جلد دوم، ترجمة علاءالدین طباطبایی، تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، چاپ اول.
1
دوبووار، سیمون (1379)، جنس دوم، ترجمة قاسم صنعوی، تهران: انتشارات توس، چاپ ششم.
2
ذکایی، محمد سعید (1393)، روایت، روایت گری و تجارب شرح حال نگارانه، در ح. میرزایی (گردآورنده) روش شناسی مطالعات فرهنگی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی.
3
گاندی، لیلا (1388)، پسااستعمارگرایی، ترجمة مریم عالم زاده و همایون کاکاسلطانی، پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
4
مارتین والاس (1382)، نظریههای روایت، ترجمة محمد شهبا، چاپ اول، تهران: انتشارات هرمس.
5
Anderson, Linda (2001), Autobiography (The New Critical Idiom), Routledge, USA and Canada
6
Anderson, Linda (1997), Women and Autobiography in the Twentieth Century: Remembered Futures,London: Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf
7
Barker, Chris (2003), 'Sex, Subjectivity and Representation' in Cultural Studies: Theory & Practice, Sage Publications Ltd
8
Butler, Alison (2002), Women’s Cinema: The Contested Screen, Wallflower, London and New York
9
Eagleton, Mary (2000), Genre and Gender, in Modern Genre Theory, Edited and Introduced by David Duff, Longman, Essex, UK
10
Lang, Candace (1982), ‘Autobiography in the Aftermath of Romanticism’, in Diacritics, 12: 2–16.
11
Pilcher, Jane; Whelehan, Imelda (2004), 50 Key Concepts in Gender Studies, SAGE Publications Ltd, London.
12
Stewart, Victoria (2003), Women's Autobiography: War and Trauma, PALGRAVE MACMILLAN, New York, N.Y.
13
Swanson, Gillian (2000), ‘Memory, Subjectivity and Intimacy: the Historical Formation of the Modern Self and the Writing of Female Autobiography’, in Susannah Radstone ed. Memory and Methodology,Oxford and New York: Berg pp. 111–133.
14
Tess, Cosslett; Lury, Celia; Summerfield, Penny (2000), Feminism and Autobiography: Texts, Theories, Methods, Routledge, London and New York
15
Watson, Julia (1992), 'Unspeakable Differences: The Politics of Gender', in De/colonizing the Subject: The Politics of Gender in Women's Autobiography, University of Minnesota Press,United States of America, pp139-168.
16
Watson, Julia; Smith, Sidone (1992), 'De/Colonization and the Politics of Discourse in Women's Autobiographical Practices' in De/colonizing the Subject: The Politics of Gender in Women's Autobiography, University of Minnesota Press, United States of America, ppxiii-xxxi
17
Zylinska, Joanna (2005), The Ethics of Cultural Studies, Continuum Publications.
18
ORIGINAL_ARTICLE
از همزمانی ظهور حوزه عمومی در ایران و غرب تا موانع اجتماعی - سیاسی گسترش آن در ایران
این مقاله با نقد مطالعات هنجاری درباره موانع فراروی شکلگیری حوزه عمومی در ایران از منظری تاریخی این فرضیه را پیش کشیده است که همزمان با غرب و بهویژه انگلیس، حوزه عمومی در ایران نیز شکل گرفت؛ اما بر خلاف غرب که حوزه عمومی در برابر فشارهای قدرتِ دولتی مقاومت کرد و روز به روز توسعه یافت، در ایران شبکههای قدرت مهمترین موانع فراروی گسترش حوزه عمومی بودند و به ویژه گسترش تجلیات اجتماعی مذهب در دوره صفویه موجب شد تا این حوزه به سیطره مذهب درآید. با افزایش قدرت مذهبی، نهادهای عمومی از جمله قهوهخانهها که نطفه حوزه عمومی محسوب میشدند از بین رفتند و نهادها و شعائر مذهبی جای آن را گرفتند. سپس در دوره قاجاریه، دولت بقایای حوزه عمومی را در هم کوبید و به این ترتیب بر عکس غرب، نهادهای همگانی نتوانستند در برابر سانسور و قدرت دولتی مقاومت کنند.
عدم توجه به این پیشینه تاریخی سبب شده است تا اکثر مطالعات در این حوزه بر اساس رویکردهای هنجاری و تجویزی، موانع جدی بر سر راه شکلگیری حوزه عمومی در ایران را در ساخت سیاسی جستجو کنند و آن را به مثابه حقی اجتماعی از دولت و نظام سیاسی مطالبه کنند؛ در حالی که دموکراسی در غرب بر عکس از دل حوزه عمومی برون آمد. بر اساس تحلیل متن سفرنامههای اروپاییان در دو دوره مورد بررسی، نویسنده این مقاله نشانههای همزمانی شکل گیری حوزه عمومی را در غرب و ایران استخراج کرده و زمینههای تغییر محتوای حوزه عمومی به سمت و سوی شعائر مذهبی را بررسی کرده است. تحلیل نهایی مقاله آن است که شکل نگرفتن حوزه عمومی در ایرانی بنیانی اجتماعی دارد.
http://www.jsi-isa.ir/article_21086_df26c9a72ebb1973a28472a507d7200f.pdf
2013-03-01
92
115
جامعهشناسی تاریخی
نظریههای هنجاری
قهوهخانه
شعائر مذهبی
جامعه شبکهای
مهدی
نجف زاده
1
هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
آزادارمکی، ت و امامی، ی. (1383)، تکوین حوزه عمومی و گفتوگوی عقلانی، بررسی موردی چند تشکل دانشجویی، مجله جامعهشاسی ایران، دوره پنجم، شماره 1: 58-89.
1
آمیان، ج. (1372). بررسی نقش اجتماعی قهوه خانهها در ایران با بررسی اجمالی آنها در خوی، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 18 : 48-55.
2
اجاق، س.ز.( 1385). آیندهنگاری مدرنیته ایرانی مبتنی بر ویژگیهای احتمالی حوزه عمومی در ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره 1.
3
اطهاری، ک (1386)، حاکمیت شایسته و ضرورت احیای حوزه عمومی، جستارهای شهرسازی. شماره 19 و 20 : 3-4.
4
انصاری، م. (1383). یورگن هابرماس: حوزه عمومی به مثابه دموکراسی گفتمانی، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال 1، پیش شماره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
5
آوری، پیتر (بیتا). تاریخ معاصر ایران از تاسیس سلسله پهلوی تا کودتای 28 مرداد 32، ترجمه: محمد آوری مهرآبادی، تهران: موسسه مطبوعات عطایی.
6
اولئاریوس، آ. (1363). سفرنامه، ترجمه احمد بهپور، تهران، سازمان انتشاراتی و فرهنگی ابتکار.
7
بوستانی، ک.( 1387). مرگ امر سیاسی رسانهها و وانمودهگی معنا در حوزه عمومی، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، گروه علوم سیاسی.
8
بیل، ج. (1387) سیاست در ایران: گروهها، طبقات و نوسازی، ترجمه علی مرشدی زاده، تهران: نشر اختران
9
بیمن، و(1381) زبان، منزلت و قدرت در ایران. ترجمه رضا ذوقدار مقدم. تهران: نشر نی.
10
پدرام، م. (1388). سپهر عمومی روایتی دیگر از سیاست نظریات آرنت و هابرماس. تهران: یادآوران.
11
پولاک، ی، ا. (1361) سفرنامه پولاک «ایران و ایرانیان»، ترجمه: کیکاووس جهانداری، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
12
پیوزی، م (1378) یورگن هابرماس، ترجمه: احمد تدین، تهران: هرمس.
13
تاورنیه، ب (1369) سفرنامه تاورنیه، ترجمه: ابوتراب نوری، تهران: سنایی.
14
خلعت بری لیماکی، م. (1386) چای قند پهلو، جستاری بر قهوه خانه در ایران، مجله نجوای فرهنگ، شماره 3: 41-44.
15
دلاواله، پ. (1369) سفرنامه پیترو دلاواله، ترجمه: شجاع الدین شفا. تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
16
دوگوبینو، ک (1367) سفرنامه کنت دوگوبینو، سه سال در ایران (1855-1858)، ترجمه: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران: کتاب سرا.
17
رابرت، ه. (1375). یورگن هابرماس نقد در حوزه عمومی؛ مجادلات فلسفی هابرماس با پوپریها، گادامر، لومان، لیوتار، دریدا و دیگران، ترجمه حسین بشیریه. تهران: آرمان.
18
سیوری، ر، م (1363)، ایران عصر صفوی، ترجمه: احمد صبا، تهران: کتاب تهران.
19
شاردن، ش (1374)، سفرنامه شوالیه شاردن، ترجمه اقبال یغمایی، تهران انتشارات توس، (4 جلد).
20
شایستهفر، م(1389)، انعکاس حادثه عاشورا در بقعه چهار پادشاه و تطبیق آن با نقاشی قهوهخانهای، نامه پژوهش فرهنگی سال یازدهم، شماره یازدهم: 70-45
21
- شجاع، ع (1384) زن، سیاست و حرمسرا در عصر صفویه، سبزوار: امید مهر.
22
- شعبانی، ع (1378) قهوه خانههایی بنام حزب، مجله یاد، شماره 53،54،55،56 : 345-348.
23
شیل، م، ل (1362) خاطرات لیدی شیل «همسر وزیر مختار انگلیس در اوائل سلطنت ناصرالدین شاه»، ترجمه: حسین ابوترابیان، تهران: نشر نو.
24
عطارزاده، م(1388). رسانهها و بازتاب هویت زن در عرصه عمومی، مجله علمی- پژوهشی تحقیقات زنان، سال سوم، شماره اول
25
علیخواه، ف (1387)، کنش ارتباطی؛ بنیاد شکوفایی حوزه عمومی (اندیشه های یورگن هابرماس)، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 139-140: 114-125
26
فلسفی، ن (1344)، زندگانی شاه عباس اول، تهران: دانشگاه تهران جلد چهارم.
27
فوران، ج.(1377) مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران، ترجمه احمد تدین، تهران: نشر رسا.
28
کمپفر، ا. (1360)، سفرنامه کمپفر به ایران، ترجمه: کیکاووس جهانداری، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
29
لازار، ژ.(1380)، افکار عمومی، ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نشر نی.
30
معینی علمداری، ج. (1381). هابرماس: فراملیت و گسترش گستره عمومی، مجله راهبرد، شماره 21، مرکز تحقیقات استراتژیک تهران.
31
مور، ب.(1369) ریشههای اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی. ترجمه حسین بشیریه، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
32
مهدی زاده، س.م. (1383)، اینترنت و حوزه عمومی، مجله رسانه، شماره 59، :111-132
33
نجف زاده،م. (1387) بازخوانی رابطه قدرت در ایران: دولت ضعیف و جامعه قوی، رهیافتهای سیاسی و بین المللی، شماره 13: 75-95.
34
نجف زاده،م. (1389)، صورتبندی سیاسی اجتماعی جامعه ایرانی دوره صفویه، مجله سیاست، شماره 13: 354-337
35
نجمی، ن. (1362)، دارالخلافه تهران، تهران: انتشارات هنگام.
36
نصر اصفهانی، م. (1361) تذکره نصرابادی با تصحیح و مقابله وحید دستگردی. تهران کتابفروشی فروغی.
37
نقیبی، م (1383)، مشارکت زنان، روند دموکراسی خواهی و حوزه عمومی، رسانه، شماره 59: 179-186
38
نوذری، ح.(1381)، بازخوانی هابرماس، درآمدی بر آراء و اندیشه ها و نظریه های یورگن هابرماس. تهران: چشمه.
39
هابرماس، ی. (1383)، دگرگونی ساختاری در حوزه عمومی:کاوشی در باب جامعه بورژوازی، ترجمه: جمال محمدی، تهران: افکار.
40
هابرماس، ی. (1386) نقد در حوزه عمومی، ترجمه: حسین بشریه، تهران: نشر نی
41
هدایت، م (مخبرالسلطنه) (1375) خاطرات و خطرات توشهای از تاریخ شش پادشاه و گوشهای از دوره زندگی من، تهران: زوار، چاپ چهارم.
42
Seidman, S. (1989) Jurgen Habermason Society and Politics: Selections translated from the German (Boston: Beaon Press.
43
Migdal, J. (1988), Strong Societies and Weak Society: State – Society Relation and State Capabilities in the third Word, Princeton: Princeton University Press.
44
Calmard Jean (1996) “Shiei Ritual and Power” in: Safavid Persia: The History and Polities of an Islamic Society. )Ed( Charles Melville. (London and New York: IB Tauris & Co
45
Hauser, A. (1958). The Social History of Art, New Yourk, Vintage books, Vol: 2
46
Calhoun C.J. (1992) Habermas and Public Sphere, U.S.A: MIT University Press.
47
Bakhtin, M.M (1981), the Dialogic Imagination: Four Essays, Edited by Michael Holquist, translated by Caryl Emerson and Michael Holquist, University of Texas Press..
48
Babyan Kathryn (1996) « Spiritual and Temporal Dominion on Seventeenth century Iran. In: Safavid Persia: The History and Politics of an Islamic Society. Edited by Charles
49
Melville. (London and New York: IB Tauris & Co.
50
ORIGINAL_ARTICLE
جنسیت و حق به شهر: آزمون نظریة لوفور در تهران
این مطالعه نظریة حق به شهر هانری لوفور را در شهر تهران به آزمون گذاشته و میزان کاربستپذیری آن را در زمینة اجتماعی- شهروندی ایران ارزیابی میکند؛ ضمن اینکه احتمال وجود تفاوتهای جنسیتی در بهرهمندی از حق به شهر را نیز مورد بررسی قرار میدهد. نتایج حاصل از پیمایش انجامشده در جمعیت نمونة 168 نفری از زنان و مردان ساکن مناطق بیست و دوگانة شهر تهران نشان میدهد که نظریهی حق به شهر لوفور در بستر شهروندی تهران کاربستپذیری دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که مفهوم تولید فضا که در نظریة لوفور نقش کلیدی دارد، تأثیر معناداری بر ادراک از حق به شهر در تهران ندارد که این میتواند ناشی از تفاوتهای زمینهای در ادراک از مفهوم حق و یا تفاوت در معنای شهروندی در اجتماعات متفاوت باشد. نتیجة رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که تفاوتهای جنسیتی در بهرهمندی از حق به شهر وجود دارد. این مطالعه نشان میدهد که مشارکت زنان در شهر و اختصاصیابی فضای شهری به زنان کمتر از مردان است و جنسیت در کنار طبقه، نقش کلیدی در اختصاصدهی فضاها به اقشار اجتماع بازی میکند.
http://www.jsi-isa.ir/article_21087_bbe5ec0eebaf207630dc8bd088c11944.pdf
2013-03-01
116
141
جنسیت
حق
شهر
شهروندی
طبقه
فضا
لادن
رهبری
1
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه مازندران
AUTHOR
محمود
شارعپور
2
هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
الیاسی، محمدحسین، رادان، احمدرضا (1386)، رابطه منزلت اجتماعی پلیس با میزان احساس امنیت شهروندان تهرانی، فصلنامهامنیت، دوره 5، شماره 4، ویژه نامه افکار عمومی و امنیت.
1
الیوت، آنتونی؛ ترنر، برایان (1390)، برداشتهایی در نظریة اجتماعی معاصر، ترجمة فرهنگ ارشاد، تهران: جامعهشناسان، چاپ اول.
2
پناهی، حمید؛ اکبریان، مهدی؛ جاوید، نورمحمد؛ ناصرینژاد، علی (1389)، افزایش احساس امنیت شهروندان شهرری با اجرای طرح مبارزه با اراذل و اوباش، مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 22.
3
تاجران، عزیزالله؛ کلاکى، حسن (1388)، بررسىتاثیرعملکردپلیسبراحساسامنیت شهروندانتهرانى،فصلنامهمطالعاتمدیریتانتظامى، سال 4، شماره 4.
4
تمدن، رویا (1382)، عرصههای ورود ممنوع و تأثیر آن در سرزندگی شهرها، جستارهای شهرسازی، شمارة 32، صص 41-40.
5
جانعلیزاده، حیدر (1386)، تحلیلی بر جایگاههای زنان در نهادهای علمی و نخبه، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 5، شماره 1، صص 199-173.
6
جانعلیزاده، حیدر؛ مقیمی، اعظم؛ امینی، مجید (1387)، جنسیت و علم، بررسی پژوهشها در ایران و جهان، مجله آموزش عالی، شماره 3، صص 102-83.
7
جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست استان گیلان (1393)، تاریخ مراجعه 12 مرداد 1393، برگرفته از: http://www.gwgn.org/fa/default.aspx
8
حبیبپور، کرم؛ صفری، رضا (1388)، راهنمای جامع کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی، تهران: متفکران.
9
رهبری، لادن (1391)، احساس امنیت در فضاهای شهری و حق زنان به شهر، اولین همایش علمی پژوهشی زنان و زندگی شهری، شهرداری تهران.
10
زنجانیزاده، هما (1380)، زنان و امنیت شهری، مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، پاییز و زمستان، شماره 34.
11
سلطانی، علی؛ ایزدی، حسن؛ مزینی، سمانه (1388)، نقش ویژگیهای کالبدی شهر در روابط اجتماعی و احساس امنیت شهروندان، فصلنامه دانش انتظامی، بهار، دوره 11، شماره 1.
12
طوسی، سیدمجتبی، ساعی، محمد حسین (1390) احساس ناامنی اجتماعی شهروندان تهرانی با تمرکز بر انتشار اخبار حوادث خشونتبار یک سال اخیر، فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره 48، صص 128-83.
13
گلکار، کوروش (1379)، مولفههای سازندة کیفیت طراحی شهری، نشریه علمی – پژوهشی صفه، شماره 32، صص 65-38.
14
گلکار، کوروش (1385)، نشاط و سرزندگی در شهر به کمک طراحی شهری، دوماهنامه شهرنگار، سال هفتم، شماره ۳۹، صص 28-24.
15
گوتدینر، مارک؛ باد، لسلی، (1390)، مفاهیم اساسی در مطالعات شهری، ترجمه عبدالرضا ادهمی، تهران، بهمن برنا، چاپ اول.
16
محمدیاصل، عباس (1390)، جنسیت و جغرافیا، تهران: گلآذین.
17
معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران (1393) تاریخ مراجعه 10 خرداد 1393، برگرفته از تارگاه: http://fad.tehran.ir/
18
موسوی، نجف؛ حکمتنیا، حسن؛ درینی، حمیدرضا (1378)، شهرنشینی و امنیت، بررسی میزان و عوامل مؤثر بر احساس امنیت شهروندان: مطالعه موردی شهر مراغه، پیک نور، سال هفتم، شماره3.
19
هاروی، دیوید؛ مریفیلد؛ اندی (1391)، حق به شهر: ریشههای شهری بحرانهای مالی، ترجمه خسرو کلانتری، تهران: انتشارات مهرویستا.
20
Aitken, S. (2001), Geographies of Young People: The Morally Contested Spaces of Identity, London and New York: Routledge.
21
Alatas, Syed Farid (2003), Academic Dependency and the Global Division of Labour in the Social Sciences, Current Sociology, November 2003, Vol. 51(6): 599–613.
22
Blum, V., Nast, H. (1996), Where’s the Difference? The Heterosexualization of Alterity in Henri Lefebvre and Jacques Lacan, Environment and Planning: Society and Space, 14 (4), 559–80.
23
Burnett, Pat (1973), Social Change, the Status of Women and Models of City form and Development, Antipode, 5 (3): 57-62.
24
Castells, M. (1980), The Economic Crisis and American Society, Princeton: Princeton University Press.
25
De Certeau, Michel, (1984), The Practice of Everyday Life, Berkeley, University of California Press.
26
Enayat, Hamid (1982), Modern Islamic Political Thought, Austin: University of Texas Press.
27
Fenster, T. (2005), Identity Issues and Local Governance: Women's Everyday Life in the City, Social Identities, 11:1, 23-39.
28
Goonewardena, K., Kipfer, S., Milgrom, R., Schmid, K., (2008), Space, Difference, Everyday Life (Reading Henri Lefebvre), New York and London: Routledge.
29
Gibson-Graham, J.K. (1996), The End of Capitalism as We Knew It, London: University of Minesota Press.
30
Greed C. H. (1994), Women and Planning Creating Gender Realities, Routledge, London and New York.
31
Harvey, D. (2008), The Right to the City, New Left Review 53: 23–40.
32
Hayford, Alison (1974) The Geography of Women: An Historical Introduction, Antipode, 6 (2): 1-19.
33
Kofman, E. Lebas, E. (1996), Writing on Cities, Oxford: Blackwell publisher.
34
Kuhn, Annette and Wolpe, Ann Marie (1978), Feminism and materialism, In, Annette Kuhn and Ann Marie Wolpe (eds.), Feminism and Materialism Women and modes of Production, London: Routledge and Kegan Paul, 1-10.
35
Larimore, Ann (1978), Humanizing the Writing of Cultural Geography Textbooks, Journal of Geography, 77: 183-5.
36
Lefebvre, H. (1991) The Production of Space, translated by David Nicholson, Smith, Blackwell, Oxford and Cambridge.
37
Lefebvre, Henri, (1996), The Urban Revolution, translated by Robert Bononno, New York, University of Minnesota press.
38
Loyde, Bonnie (1975), Women's Place, Man's Place, Landscape, 20(1): pp. 10-13.
39
Massey, D. (1994), Space, Place and Gender, Cambridge: Polity Press.
40
Mignolo, Walter (2000) Local Histories, Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledge, and Border Thinking. Princeton: Princeton University Press.
41
Morely, L. (2007) Gender and U.K. Higher Education: Post-Feminism in a Market Economy, in Danowitz, M.A., Women, Universities, and Change Gender Equality in the European Union and the United States, New York: Palgrave McMillan.
42
Pain, R. (1991) Space, Sexual Violence and Social Control, Progress in Human Geography 15, no. 4: 415-431.
43
Purcell, Mark (2002), Excavating Lefebvre: The right to the city and its urban politics of the inhabitant, GeoJournal, Vol. 58, No. 2/3, 99-108.
44
Saunders, P. (1989), Social Theory and the Urban Question, Routledge: London and New York.
45
Shields, R. (1999) Lefebvre, Love, and Struggle: Spatial Dialectics, London and New York: Routledge.
46
Sinha, Vineeta (2000), Moving Beyond Critique: Practicing the Social Sciences in the Context of Globalization, Postmodernity and Postcoloniality, South East Asian Journal of Social Science, V28 (1): 67-104.
47
Tivers, Jacqueline (1978), How the Other Half Lives: The Geographical Study of Women, Area, 10 (4): 302-6.
48
Valentine, G. (1998), Food and the Production of the Civilized Street, In N. R. Fyfe (Ed.), Images of the Street: Planning Identity and Control in Public Space, 192-204. London: Routledge.
49
ORIGINAL_ARTICLE
حافظه جمعی قوم کرد و رابطه آن با نگرش به نظام هویتی (مطالعه موردی شهر بوکان)
پژوهش حاضر به بررسی حافظة جمعی قوم کرد در شهرستان بوکان میپردازد. حافظه جمعی از مفاهیم نوظهور عرصه جامعهشناسی است که پیشینه پژوهشی چندانی در گروههای اجتماعی ایران ندارد. مسئله اصلی این پژوهش، درک چیستی و چگونگی برجسته سازی مقاطع مختلف تاریخ معاصر ایران در حافظه جمعی قوم کرد است. متغیر وابسته، حافظه جمعی شهروندان شهر بوکان، در قالب سه پرسش از مهمترین وقایع دوره تاریخی سال 1300 هجری شمسی تا حال حاضر، بهعلاوه دلیل اهمیت آنها را شامل میشود. چارچوب نظری پژوهش بر مینای نظریه حافظه اجتماعی موریس هالبواکس جامعهشناس فرانسوی استوار میباشد. در فرضیات پژوهش مهمترین عوامل تأثیرگذار در برجسته سازی مقاطعی خاص از حافظه جمعی، ابعاد چهار گانه نظام هویتی افراد بوده است. رویکرد پژوهش کمی و در قالب تکنیک های آماری با شیوة پیمایش به بررسی جامعه آماری شهروندان ساکن شهر بوکان می پردازد. از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، نظرات 342 نفر مورد سنجش قرار گرفت. نتایج این پژوهش بیانگر عناصر برجستة حافظة جمعی این گروه یعنی انقلاب اسلامی ایران، حکومت 1324 مهاباد، ملی شدن صنعت نفت، جنگ تحمیلی عراق و ایران و در آخر واقعه انتخابات ریاست جمهوری 1388 است. نتایج این پژوهش بهطور کلی تأییدی است بر نظریه هالبواکس در مورد تأثیر گذاری نظام اجتماعی معاصر بر حافظه جمعی گروه. آزمون معنی داری کراسکال والیس نشان میدهد که در میان گروه های برجسته کننده مقاطع اولین واقعه مهم، سن و میزان اهمیت هویت مذهبی تفاوت معنی داری داشته و در گروه واقعه حکومت 1324 مهاباد بیشترین امتیاز را کسب نمودهاند. در ارتباط با دومین واقعه مهم معاصر، متغیر سن در میان گروه وقایع برجسته تفاوت دارد و در گروه انقلاب اسلامی 1357 بیشترین امتیاز را دارد. متغییر میزان تحصیلات نیز تفاوت معنی دار داشته و در گروه جنگ تحمیلی عراق و ایران بیشترین امتیاز را دارا می باشد. در سومین واقعه مهم تاریخ معاصر ایران میزان اهمیت هویت ملی و میزان تحصیلات در میان گروهها معنی دار شده به ترتیب در گروه جنگ تحمیلی و انتخابات 88 حائز بیشترین امتیاز شدهاند. دلایل عمدة پاسخگویان در باب اهمیت واقعه انقلاب، بعد دینی؛ در واقعة حکومت 1324 مهاباد، بعد تشکیل حکومت؛ در واقعة جنگ تحمیلی، بعد خسارات و ویرانی؛ در واقعه ملی شدن صنعت نفت، بعد تامین منافع مردم و در اخرین واقعه برجسته یعنی انتخابات 1388، بعد اعتراض بودهاند.
http://www.jsi-isa.ir/article_21088_8db60cc57df7bfb4690234493ab1c870.pdf
2013-03-01
142
172
حافظة جمعی
نظام هویتی
مهاباد
کرد
کاظم
کاظمی
1
هیأت علمی دانشگاه شهید با هنر کرمان
LEAD_AUTHOR
علی
مصطفی پور
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید با هنر کرمان
AUTHOR
آبراهامیان، یرواند (1389)، ایران بین دو انقلاب. ترجمه محسن مدیر شانه چی، کاظم فیروز مند، حسن شمس آوری. تهران : نشر مرکز.
1
ایمان، محمد تقی (1390)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. قم: نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2
بشیریه، حسین(1381)، دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران: دورة جمهوری اسلامی. تهران: نشر نگاه معاصر.
3
برتون،رولان (1380)، قوم شناسی سیاسی. ترجمه: ناصر فکوهی. تهران: نشر نی.
4
بیکر،ترزال (1386)، نحوه انجام تحقیقات در علوم اجتماعی. ترجمه: هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
5
جنکینز، ریچارد( 1381)، هویت اجتماعی، ترجمه: تورج یار احمدی. تهران: نشرشیرازه
6
ریویر، کلود(1386)، انسان شناسی سیاسی. ترجمه:ناصر فکوهی. تهران: نشر نی.
7
رفیع پور، فرامرز (1387)، کندوکاوها و پنداشتهها (مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی).تهران: شرکت سهامی انتشار.
8
ساروخانی، باقر (1385)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
9
فکوهی، ناصر و آموسی. مجنون (1386)، هویت ملی و هویت قومی در کردستان ایران، پژوهش جوانان، فرهنگوجامعه، شماره دوم، 7-49.
10
کاظمی، کاظم و زاهد، سید سعید (1388)، حافظه جمعی و ابعاد آن: بررسی موردی حوزة علوم دینی شهر شیراز، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال پنجم، شماره15.
11
مروت، برزو(1383). بررسی عوامل مؤثر بر هویت جمعی غالب در بین دانشجویان، نشریه زریبار، سال دهم، تابستان 1385، شماره 61 و 62.
12
مقدس جعفری، محمد حسن و شیخاوندی. داور و شریف پور. حامد (1387)، رابطه هویت ملی و هویت قومی، فصلنامه مطالعات ملی، سال نهم. شماره1.
13
Creswell, John W. (2003), “Research Design, Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches”. London: Sage Publications.
14
Cozby, P. C. (2003), “Methods In Behavioral Research”, New York: McGraw-Hill.
15
Coser, Lewis A (1992). “The Revival of Sociology of Culture: The case of Collective Memory”. Sociological Forum. Vol. 7. NO 2.
16
Assmann, Jan(1995), “Collective Memory and Cultural Identity”. New German Critique. No. 65. pp. 125-133
17
Halbwachs, Maurice (1992), “On Collective Memory”. Chicago: University of Chicago Press.
18
Misztal, B. A. (2003), “Durkheim on Collective Memory”. Journal of Classical Sociology,
19
Olick, Jeffry K Joyce Robbins. (1998), “Social Memory Studies: From Collective memory to the Historical Sociology of Mnemonic Practices”. Social Annual Review. Vol:24. PP:105-140.
20
Schuman, H. Akiyama, H., & Knauper, B. (1998), “Collective Memories of Germans and Japaness about the Past Half-Century”. Memory, 6(4).
21
Schuman, H., & Rodgers, W. (2004), Cohorts, Chronology, and Collective Memories. Public Opinion Quarterly, 68.2.
22
Schwartz, Barry(2005), “The new Gettysburg Address: fusing history and memory”. Poetics.33. pp:63-79.
23
Jedlowski, Paolo,(2001), “Memory and Sociology”, Time and Society. Vol. 10 no. 1. P:29-44
24
Schwarts(2005), Barry. Kazuya Fukuoka, and Sachiko Takita-Ishii. “ Collective Memory: Why culture Matters”.in The Blackwell Companion to the sociology of Culture. Edited By: Mark d. Jacobs & Nancy Weiss Hanrahan.USA: blackwell publishing.
25
Packard, N., & Chen, C. (2005), “From Medieval Mnemonics to a Social Construction of Memory”. American Behavioral Scientist, 48(10).
26
Schwartz (2005), Barry. Schuman, Howard. “History, Commemoration , and Belif: Abraham Lincoln in American Memory,1945-2001”. American Sociological Review. Vol.70.pp:183-203.
27
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر دیدگاه محدثی و طباطبایی درباره نظریة ابن خلدون در دوره معاصر
کمتر کتابی است که به مانند «مقدمه» ابن خلدون، نظر دانشمندان جامعهشناس غرب و به پیروی از آنها، اندیشمندان شرقی را به خود جذب کرده باشد. چنانکه میدانیم این دانشمند، رشته جدیدالتاسیس «جامعهشناسی» را به نام «علم عمران» در قرن هشتم هجری تأسیس کرد. برخی برآنند که علم جامعهشناسی، رشتهای است که از عمر آن تقریبا دو قرن میگذرد و از تولیدات اندیشههای دانشمندان مغرب زمین به مانند کنت و دورکیم به شمار میآید.
به نظر برخی پژوهشگران، گرچه ابن خلدون تلاش کرد که علم جدیدی به نام علم عمران به طور ابتکاری تاسیس کند، اما او نتوانست طرحی نو دراندازد و از سپهر اندیشگی یونانی ـ ارسطویی بیرون آید. سید جواد طباطبایی و حسن محدثی، مدعیان این اندیشهاند و به نظر این پژوهشگران، مقدمه ابن خلدون در بهترین حالت، جامعهشناسی انحطاط تمدن اسلامی در قرن هشتم است.
http://www.jsi-isa.ir/article_21890_253bb05f4c2e89ebf9f5b235c629d04c.pdf
2013-03-01
173
182
سید محمد
ثقفی
1
استاد یار جامعهشناسی دین
AUTHOR
آریان پور، امیرحسین (1349)، ابن خلدون پیشاهنگ جامعهشناسی، مجله سهند.
1
ابن خلدون (1970)، العبر و دیوان المبتدا و الخبر، دار احیا التراث العربی.
2
الحصری، ساطع (1967)، دراسات عن مقدمه ابن خلدون، دارالکتاب العربی.
3
الوردی، علی (1994)، منطق ابن خلدون، لندن: دار کوفان.
4
العطاس، سیدحسین (1389)، "علم بومی و علم جهانی امکان یا امتناع" در مجموعه مقالات مقاله محمدامین قانعیراد، انجمن جامعهشناسی ایران.
5
بارنز، اچ، بکر، اچ (1345)، تاریخ اندیشه اجتماعی، ترجمه جواد یوسفیان، سیمرغ.
6
بوتول، گاستون (1930)، ابن خلدون و فلسفه اجتماعی.
7
توسلی، غلامعباس (1364)، نظریههای جامعهشناسی، سمت.
8
خوری، حناالفا (1358)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه علی محمد آیتی.
9
دروزه، عبدالعزیز (1947)، ابن خلدون و علم الاجتماعی، به فرانسه.
10
ریترز، جورج (1374)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی.
11
سروش، عبدالکریم (1376)، درسهایی درباره علم الاجتماع، نشر نی.
12
طباطبایی، سید جواد (1374)، ابن خلدون و علوم اجتماعی، طرح نو.
13
طه، حسین (1918)، فلسفه علوم اجتماعی، فرانسه.
14
عنان، عبدالله (1933)، ابن خلدون وتراثه الفکری، القاهره.
15
قانعیراد، محمد امین (1389)، علم بومی، علم جهانی مجموعه مقالات انجمن جامعهشناسی ایران.
16
کالوی، دیوید (1391)، مبانی استدلال، ترجمه تورج قانونی ققنوس.
17
لودویک کامبلویج، ترجمه گنابادی، جلد اول.
18
محدثی، حسن، تمایز بنیادی علم عمران با جامعهشناسی، مقاله اینترنت.
19
محدث قمی، سفینه البحار، بی تا.
20
مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب (1965)، بیروت: دارالاندلس.
21
Saleh, faghirzadeh, sociology of sociology, soroush, press, Tehran: 1988.
22
Saleh, faghirzadeh, sociology of knowledge soroush, press, Tehran: 1999.
23