per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2015-09-23
16
3
3
37
24162
scientific
شرمسارسازی بازپذیرکننده و بزهکاری: آزمون تجربی نظریة تلفیقی بریث ویت
اکبر علیوردینیا
1
محمدرضا حسنی
2
استاد جامعه شناسی، دانشگاه مازندران
دکترای جامعه شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
این تحقیق در پی تبیین بزهکاری بر پایة نظریة شرمسارسازی بازپذیرکننده بریث ویت میباشد. از نظر بریت ویت، موضوع کلیدی در باب جرم و کنترل آن، نوع شرمسارسازی است: شرمسارسازی بازپذیرکننده یا شرمسارسازی طردکننده. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان دانشآموزان دختر و پسرپایة سوم دبیرستان شهر تبریز، در سال تحصیلی94-1393 انجام یافته است. نمونهگیری با روش طبقهبندیشده انجام گرفته و حجم نمونه 835 نفر بوده است. برای سنجش بزهکاری، شش بعددر نظر گرفته شد.اعتبار سنجههای تحقیق با روش اعتبار محتوا و اعتبار سازه و روایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. نتایج حاصل از تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که متغیر شرمسارسازی فاقد اثر مستقیم بر بزهکاری، اما واجد اثر غیرمستقیم بر بزهکاری میباشد. متغیر بازپذیری اثر معناداری بر بزهکاری ندارد. متغیر انگزنی دارای اثر غیرمستقیم و فاقد اثر مستقیم بر بزهکاری میباشد. متغیر به هم پیوستگی واجد اثر مستقیم و فاقد اثر غیرمستقیم بر بزهکاری میباشد. همالان بزهکار نیز هم دارای اثر مستقیم و هم دارای اثر غیرمستقیم بر بزهکاری بوده است.
http://www.jsi-isa.ir/article_24162_cd3d2b2aa64d5d30f980049c85963c8d.pdf
اجتماع گرایی
انگزنی
بازپذیری
بزهکاری
به هم پیوستگی
شرمسارسازی
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2015-09-23
16
3
38
64
24163
scientific
تحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالی
مسعود چلبی
1
رسول عباسی تقیدیزج
2
استاد جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار جامعهشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
هدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم میکنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل میدهد. انتخاب موارد (کشورها) مبتنی بر نمونهگیری نظری است. کشورهای تحت مطاله بر مبنای ملاکهای میزان برابری و کارائی نظام آموزش عالی انتخاب شدند، یعنی دو مجموعه کشورها، یک مجموعه کشورها که همزمان حائز نوعی برابری و کارائی بالا در نظام آموزش عالی بودند (موارد مثبت) و مجموعه دیگر که روی هر دو متغیر مزبور دارای امتیاز پائین بودند (موارد منفی). نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب (توازن) همزمان برابری و کارائی بالا ناشی از ترکیب حضور شروط رقابتپذیری سازمانی، شایسته سالاری، حاکمیت قانون، مردمسالاری، اقتصاد مولد، رقابتپذیری بین جامعهای و فقدان قدرگرائی(بعنوان شروط لازم) و (بهعنوان شروط جانشین پذیر/ کافی) است. یافتههای تجربی مؤید قدرت تبیینی الگوی سه سطحی تولید پایدار علم است و با توجه به روش بهکار رفته، میتوان برای نتایج این مطالعه قابلیت تعمیم تحلیلی قائل شد.
http://www.jsi-isa.ir/article_24163_a3e5c90475d4a3c5996c5a3e5a310908.pdf
آموزشعالی
تولید پایدار علم
تعمیم تحلیلی
موازنه برابری و کارائی
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2015-09-23
16
3
65
92
24164
scientific
تأثیر سبک زندگی بر هویت قومی (مطالعه نمونهای در استان لرستان )
نورالدین الهدادی
1
محمدجواد زاهدی
2
هوشنگ نایبی
3
شهناز صداقتزادگان
ssedaghatzadeghan@yahoo.com
4
عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیامنور
عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیامنور
عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیامنور
امروزه جنبه های گوناگون مسأله هویت از سوی اندیشمندان و نظریه پردازان اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. درجامعه سنتی هویت قومی از طریق سنت و با عضویت افراد در گروه یا اجتماعات قومی به افراد داده میشود و بدین ترتیب از بیرون و به دست نظام خویشاوندی تعیین میشود. در مقابل با پیدایش سبک زندگی مدرن، چارچوبهای سنتی هویت بخش کمرنگ شده و سبک زندگی مدرن باعث شکلکیری چالشهای هویتی شده است. این مقاله بهدنبال تبیین رابطه میان سبک زندگی و هویت قومی در استان لرستان است. مدل نظری این پژوهش برمبنای نظریه گیدنز، بوردیو و بودریار طراحی شده است. سبک زندگی به شکل دوگانة مدرن و سنتی در پنج بعد شامل الگوی فراغت، الگوی مصرف رسانه، الگوی بازنمایی بدن، الگوی خرید و الگوی تغذیه سنجیده شده است. همچنین هویت قومی در سه بعد ساکن در شهرهای خرم آباد، بروجرد، دورود و الشتر است و از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از روش مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر این است که مدل نظری، برازش نسبتاً بالایی دارد و دادههای تجربی مدل نظری تحقیق را تأیید و پشتیبانی میکند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که سبک زندگی مدرن به شکل مستقیم 21/0- بر هویت قومی تأثیر منفی میگذارد و سبک سنتی بر عکس سبک مدرن، به صورت مستقیم 25/0 بر هویت قومی تأثیر مثبت میگذارد. علاوه بر آن سبک مدرن به شکل غیرمستقیم و از طریق دینداری 8/0- بر هویت قومی تأثیر منفی میگذارد و سبک سنتی به شکل غیرمستقیم و از طریق دینداری20/0 بر هویت قومی تأثیر مثبت میگذارد. فرهنگی، تاریخی و اجتماعی سنجیده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل جمعیت
http://www.jsi-isa.ir/article_24164_0232261c7297221c54d04072ba5ab3e1.pdf
الگوی گذران فراغت
الگوی بازنمایی بدن
سبک زندگی
هویت قومی
هویت ملی
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2015-09-23
16
3
93
114
24165
scientific
حوزههای کاربستِ رویکرد تاریخ فرهنگی در تحلیل تاریخ قاجاریه (مطالعه و ارزیابی منابع سفرنامهای)
محمد امیر احمدزاده
1
استادیار پژوهشکده تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نوشتار حاضر به طرح این مساله میپردازد که با کاربست رویکرد تاریخ فرهنگی چه حوزههای موضوعی و معرفتی در بررسی منابع سفرنامهنویسی دوره قاجاریه، امکانِ طرح مییابد؟ آثار این خوانش بر خلق معانی جدید در پژوهش تاریخی چیست؟ در ارزیابی نقّادانهی متون سفرنامه خارجی مشخص است که علیرغم برخی خلاءها، دربردارندهی رویکرد مردمشناختی، انسانشناسی فرهنگی به جامعه، فرهنگ و تاریخ ایران از یک سو، و طرح این مسائل با رویکردی جزئینگرانه اجتماعی از سوی دیگر، هستند که هر دو منظر معرفتی و روششناختی مذکور در چارچوب رویکرد تاریخ فرهنگی میتواند در کشف و ارایه حوزههای موضوعی و مساله شناسی پژوهش اثرگذار و به خوانشهای جدید و موثر در تحلیل تاریخ قاجاریه انجامد. دستاورد نوشتار حاضر نشان داده است که سیاحان در مسالهشناسی خود، عمدتاً به وضعیت و تغییرات اجتماعی، تحلیل فرهنگی از گذشته در پرتو حال، توجه به کار میدانی در پژوهش یا مشاهدهی صبورانه مسائل، عملیاتی کردن روشهای کمّی متمرکز بوده و با طرح معانی و مفاهیم با روشِ جزئینگر اجتماعی به فراهم شدن زمینه شکلگیری تبیینهای چندگانه از مسائل تاریخ اجتماعی و فرهنگی دوره قاجار کمک کردهاند.
http://www.jsi-isa.ir/article_24165_e72e0c7e61a5ec93e285ae61dd266529.pdf
تاریخ قاجاریه
تاریخ فرهنگی
روش جزئینگر اجتماعی
سفرنامهنویسی
مردمشناسی
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2015-09-23
16
3
115
142
24166
scientific
تطورات مفهوم طبقه در اندیشههای مارکسیستی با تاکید برآراء رایت
غلامرضا عظیمی
1
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
مقاله حاضر قصد دارد پس از بررسی فشرده آراء مختلف در مود مفهوم طبقه به بررسی این مفهوم در مهمترین نحله متعلق به آن–نحله مارکسیستی– بپردازد. بنابراین این مقاله سه هدف اساسی را دنبال خواهد کرد: ابتدا یک نوع شناسی از مفاهیم کلی طبقه به تبعیت از اریک الین رایت ارائه می گردد، دوم به بررسی این مفهوم در اندیشه مارکس پرداخته می شود و در ادامه چهار نحله اساسی همرا با زیر مجموعههای هریک در نحلههای گوناگون مارکسیستی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت مدل رایت به عنوان یکی از متا خرین در این نحله مورد واکاوی قرار می گیرد و در پایان مدلی برای بررسی مفهوم طبقه ارائه میگردد.
http://www.jsi-isa.ir/article_24166_b98d347ebfab241348a578526c1e3b8a.pdf
تحلیل طبقاتی
تئوری مارکس
تئوری رایت
طبقه
مارکسیست
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2015-09-23
16
3
143
177
24167
scientific
ناسیونالیسم و اسلام در کشاکش سازگاری و تناقض تحلیل و ارزیابی رابطۀ ناسیونالیسم و اسلام در آراء علی شریعتی
سید علی محمودی
1
استادیار علوم سیاسی (اندیشۀ سیاسی)، دانشکدۀ روابط بینالملل
از برآمدن جنبش مشروطه خواهی مردم ایران تا روزگار ما، بحثهای مداوم و چالشبرانگیز بر سرِ مفهومهای نوین همانند ملت، ناسیونالیسم، آزادی و قانون ، در سپهر فکری و اجتماعی- سیاسی ایرانیان، از اختلافهای عمیق و نبود اجماع نظر در میان اندیشه وران حکایت میکند. در میان این مفهومها، ناسیونالیسم و نسبتِ آن با اسلام (با قرائتهای گوناگون) در کانون بحثهای پردامنه و جدی قرار گرفته است.
علی شریعتی به عنوان روشنفکری دینی، با پذیرش ناسیونالیسمِ پیراسته از نژادپرستی و تبعیضهای قومی، و با «ایدئولوژی» نامیدن اسلام، این دو را در ساحت نظر دومقولۀ جدا از یکدیگر و در ساحت عمل، دو واقعیت تفکیک ناپذیر میداند. شریعتی با تاکید بر ناسیونالیسم به عنوان زمینه ساز برقراری روابط میان ملتها برمدار اومانیسم (انسانگرایی)، افقهای نوینی را در شناخت دین و ناسیونالیسم در ایران گشوده است. در برابر این امر، او با «ایدئولوژی» خواندن اسلام، با دو مشکلِ «تقلیلگرایی» و «تحویل دین به ایدئولوژی در کلیتِ آن» مواجه شده است. آثار شریعتی نشان میدهد که او به موضوع اولویت ناسیونالیسم بر اسلام، و اولویت اسلام بر ناسیونالیسم، التفاتی نداشته است.
http://www.jsi-isa.ir/article_24167_d829b1abfe0d5c14b873749ff9c58a6e.pdf
اسلام
ایدئولوژی
ملت
ملیت
ناسیونالیسم