per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
1
1
25433
scientific
فهرست
http://www.jsi-isa.ir/article_25433_d0c74e1965bdd88a7b9e386aa56dd5f7.pdf
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
3
37
25434
scientific
هویت جمعی و نگرش به دموکراسی در ایران
محمد عبداللهی
1
محمد عثمان حسین بر
2
عضو هئیت علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هئیت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
دموکراسی و هویت جمعی از موضوع های اصلی مورد توجه در جامعه شناسی معاصرند.در ایران هم بحث درباره این موضوع ها همزمان با جنبش مشروطه آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است.با توجه به چند قومی بودن جامعه ایران و تحولات جهانی امروزه اینگونه مباحث از اهمیت فزاینده ای برخوردار شده اند.پژوهش موجود در همین راستا و برای بررسی نگرش مردم به دموکراسی و رابطه آن با هویت جمعی آنان در میان اقوام ایرانی صورت گرفته است.در بخش مبانی نظری علاوه بر چشم اندازی کلان به موضوع،چارچوبی مناسب در سطح خرد مبتنی بر برخی نظریه های مربوط به نگرش ،دموکراسی و هویت بر ای انجام دادن تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از پرسش نامه و در مورد 1120 نفر نمونه از اعضای شش قوم آذری،بلوچ،عرب،فارس،کرد و لر انجام گرفته است.جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای 18 سال و بالاتر اقوام ساکن در شهرهای تبریز،زاهدان،اهواز،اصفهان،سنندج و خرم آباد بوده اند.نتایج تحقیق حاکی از نگرش مثبت یا نسبتا مثبت اقوام مورد بررسی به دموکراسی می باشد.علاوه بر این،نتایج حاصل بیانگر تاثیر مثبت و معنادار هویت جمعی بر نگرش به دموکراسی است.در کنار هویت جمعی عوامل متعدد دیگری همانند رضایت از اوضاع کشور،تحصیلات،قومیت،رابطه بین مذهبی،استفاده از اینتر نت و ... بر نگرش به دموکراسی تاثیر داشته اند.عوامل مزبور در مجموع بیش از 65 درصد تغییرات نگرش به دموکراسی را تبیین نموده اند.
http://www.jsi-isa.ir/article_25434_8914cb1a76cfb36d16b0da23bd2806a0.pdf
دموکراسی
هویت جمعی
اقوام ایرانی
ایران
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
38
71
25435
scientific
اهمیت و منطق مدلهای چند سطحی در تحقیقات اجتماعی
مهدی امیر کافی
1
عضو هئیت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
داده های مورد بررسی در علوم اجتماعی و خصوصا در جامعه شناسی اغلب دارای ساخت سلسله مراتبی هستند.در طول دو دهه گذشته،تلاش زیادی از سوی محققان به منظور ایحاد روش های آماری مناسب برای تحلیل این نوع داده ها صورت گرفته است.در نتیجه این تلاشها،هم اکنون مجموعه مهمی از مدل ها،که مدلهای خطی سلسله مراتبی نامیده می شوند،همراه با برنامه های کامپیوتری پدیدار گردیده است.ما در این بررسی،با توجه به کارهای صورت گرفته،اهمیت تحلیل چند سطحی را در تحقیقات اجتماعی نشان خواهیم داد.همچنین ویژگیهای این متد را خاطر نشان خواهیم ساخت.علاوه بر این،در این بررسی منطق مدلهای خطی سلسله مراتبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.ما به بعضی از تحقیقاتی که مدل چند سطحی را به کار گرفته اند اشاره می کنیم و به تحلیل فرضیه های مورد آزمون،ساختار داده های سلسله مراتبی و منبع داده های چند سطحی آنها می پردازیم.در پایان نیز به مشکلاتی خواهیم پرداخت که این نوع مدلها با آن مواجه هستند.
http://www.jsi-isa.ir/article_25435_9ab2634e13c84851cb5ba4acc26599ba.pdf
تحلیل زمینه ای
تحلیل چند سطحی
ساخت سلسله مراتبی
مدلهای خطی سلسله مراتبی
مدلهای دو سطحی
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
72
95
25436
scientific
بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت(در میان کاربران کافی نت های تهران)
منوچهر محسنی
1
بهزاد دوران
bdowran@gmail.com
2
محمد هادی سهرابی
3
عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس
عضو هئیت علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
در پژوهش جاری اثرات استفاده از اینترنت بر کابران اینترنت در کافی نت های تهران مورد بررسی قرار گرفته است.نظریه شبکه به عنوان پایه نظری این پژوهش انتخاب شده و فرضیات پژوهش بر همین مبنا طرح شده است.فرضیات پژوهش شامل تاثیر ابعاد مختلف استفاده از اینتر نت شامل نوع استفاده از اینترنت (اجتماعی-غیر اجتماعی)،میزان استفاده از اینترنت در شبانه روز،شدت ارتباطات اجتماعی کاربر در جهان واقعی و میزان تجربه و مهارت فرد در استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی بود.204 نفر از کاربران کافی نت ها طی یک نمونه گیری سهمیه ای-اتفاقی پرسشنامه های پژوهش را تکمیل نمودند.بر اساس تحلیل رگرسیون چندگانه فرضیات مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج به دست آمده میان زمان استفاده از اینترنت در طول شبانه روز و انزوای اجتماعی رابطه ای معنادار و معکوس نشان می دهند.همچنین استفاده اجتماعی از اینترنت موجب کاهش انزوای اجتماعی می گردد.
http://www.jsi-isa.ir/article_25436_67260ea1d79c196494d21b1d08e9aae1.pdf
انزوای اجتماعی
شبکه اجتماعی
اینترنت
پیوندهای ضعیف
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
96
118
25437
scientific
بررسی سطح دینداری و گرایش های دینی دانشجویان مطالعه موردی:دانشگاه صنعتی امیر کبیر
غلامعباس توسلی
g_tavasooli@yahoo.com
1
ابوالفضل مرشدی
2
عضو هئیت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد جامعه شناسی
این مقاله مبتنی است بر چارچوب نظری پیتر برگر که از نظر سازه گرایی اجتماعی بع تبیین وضعیت دینداری و گرایش های دینی در جوامع در حال گذار می پردازد.با توسعه نهادهای مدرن در جوامع در حال توسعه نه تنها نسبت نهاد دین با دیگر نهادهای اجتماعی دستخوش تحول می شود،بلکه مجکوعه آگاهیهای همراه با نهادهای مدرن سطح و شیوه دینداری افراد را نیز تغییر میدهد.در این مقاله سطح دینداری و گرایش های دینی دانشجویان فنی،به عنوان یکی از مهم ترین حاملان آگاهی مدرن(جهان بینی علمی یا ذهنیت فنی)مورد بررسی قرار گرفته است.داده های تجربی در این مقاله حاکی از آن است که باورهای دینی دانشجویان در حد بالا و پایبندی آنها به انجام دادن اعمال جمعی دینی در حد متوسط به بالایی است،اما پایبندی آنها به انجام دادن مناسک فردی دینی در حد کم ارزیابی می شود.همچنین گرایش به دین خصوصی برخورد گزینشی با دین و گرایش به تکثر گرایی دینی رواج زیادی بین دانشجویان دارد.به این ترتیب به نظر می رسد داده های تجربی تا حدودی موئد دیدگاه نظری مطرح شده در این مقاله است.
http://www.jsi-isa.ir/article_25437_5b5b9d1847996e472a8cc448f1a9c36f.pdf
سازه گرایی
دینداری
تکثر گرایی
گزینش گری و ترجیح
دین خصوصی
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
119
146
25438
scientific
تفاوتهای بین نسلی ازدواج خویشاوندی در ایران
محمد جلال عباسی شوازی
1
فاطمه ترابی
2
عضو هئیت علمی گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای مرکز مطالعات جمعیتی دانشگاه لندن
پایداری نسبی ازدواج خویشاوندی در دهه های پیشین لزوم مطالعه ویژگی ها و روند تغییرات این الگوی رایج ازدواج در ایران را آشکار می سازد.مقاله حاضر با استفاغده از تحلیل ثانویه داده های"طرح آمار گیری از خصوصیات اجتماعی-اقتصادی خانوارها ،1380" تفاوتهای بین نسلی ازدواجهای خویشاوندی را مطالعه می نماید.بدین منظور،الگوی رفتاری و نگرشی فرزندان(نسل دوم) در مورد ازدواج خویشاوندی بررسی گردیده و با الگوی ازدواج خویشاوندی والدین(نسل اول) مقایسه میگردد.یافته های مطالعه بیانگر این است که تفاوتهای بین نسلی در مورد ویژگی های فردی به کاهش مطلوب و رواج خویشاوندی در میان نسل دوم منجر ن
گردیده است.از سوی دیگر،اگرچه تاثیر پذیری الگوی رفتاری و نگرشی دو نسل از جریانهای مدرنیزاسیون و شهر نشینی نشان داده شده است،رابطه مشابه قومیت با الگوی ازدواج دو نسل از تاثیر پایدار الگوهای فرهنگی بر الگوی ازدواج خویشاوندی در ایران حکایت می نماید.رابطه الگوی رفتاری و نگرشی فرزندان با الگوی ازدواج والدین و نیز تاثیر تفاوتی ویژگی های والدین بر نگرش فرزندان دختر و پسر از دیگر نتایج به دست آمده می باشد.
http://www.jsi-isa.ir/article_25438_959b95301c6ebd88dcb3e7a1be7d0bd7.pdf
ازدواج خویشاوندی
خویشاوندان نزدیک
خویشاوندان دور
نتفاوت بین نسلی
مدرنیزاسیون
قومیت
رفتار
نگرش
ایران
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2006-12-22
7
4
147
179
25439
scientific
همتراز خوانی در مجلات علمی(مطالعه موردی مجله جامعه شناسی ایران)
سید آیت الله میرزایی
1
محمد ایوبی اردکان
2
معصومه قاراخانی
3
فاطمه شیخ شعاعی
4
دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هئیت علمی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد کتابداری
"بخشی از بلوغ محقق شدن درک این نکته ایت که هیچ دست نوشته ای هرگز کامل نیست"
(اشتراوس و کوربین،1385)
همتراز خوانی ارزیابی انتقادی و سازنده از دست نوشته های ارائه شده به مجلات است که توسط افراد متخصص و همتراز با نویسنده دست نوشته صورت میگیرد.با توجه به بدیع بودن موضوع داوری مقالات علمی در زبان فارسی،ابتدا مفاهیم،اصطلاحات و تحولات مربوط به فرایند داوری دست نوشته های علمی بررسی می شود.سپس فرایند همتراز خوانی در مجله جامعه شناسی ایران برای ارائه الگویی از این فرایند در مجلات علمی-پژوهشی در ایران بررسی میشود.نوع فرایند همتراز خوانی مورد استفاده در مجله جامعه شناسی ایران مبتنی بر شیوه داوری پنهان دو طرفه است.در این پژوهش خصوصیات فرایند داوری در این مجله با توجه به ویژگیهای عمومی فرایند و نیز ویژگی های داوران از جمله سن،جنس،رشته تحصیلی،رتبه علمی و .... مورد بررسی قرار گرفته است.اسناد مورد تحلیل شامل 798 سند داوری در مورد 418 دست نوشته و حاصل همکاری 126 داور(104 داور مرد و 22 داور زن) می باشد.در مدت 4 سال یعنی از نیمه دوم سال 1381 تا نیمه اول سال1385 قریب به 5700 ساعت کار علمی در رابطه با دست نوشته های دریافتی توسط داوران و اعضای هئیت تحریریه منتخی مجله صورت گرفته است.متوسط زمان صرف شده از زمان دریافت دست نوشته تا اعلام نتیجه به نویسنده برای هر دست نوشته 13.6 ساعت و میزان رد دست نوشته ها توسط داوران مجله جلمعه شناسی ایران بیش از 80 درصد بوده است.و نرخ رد دست نوشته ها نزد داوران خارج از مجله کمی بیش از داوران داخلی /اعضای هئیت تحریریه است.نتایج آزمون رگرسیون لاجستیک نشان میدهد از میان متغیرهای جمعیت شناختی دئاوران بین رشته تحصیلی،خارجی یا داخلی بودن داور و رتبه دانشگاهی با نتیجه داوری (پذیرش یا عدم پذیرش) رابطه معنی داری وجود دارد و سایر متغیرها رابطه ای با نتیجه داوری ندارند.
http://www.jsi-isa.ir/article_25439_220645ea94419f3d93b680f6c11462ee.pdf
همتراز خوانی
داور
فرایند داوری
مقاله های علمی
مجله جامعه شناسی ایران