per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
3
23
21809
scientific
احساس شهروندی در مراکز استانهای ایران
The sense of citizenship
in the capital cities of the provinces of Iran
علی یوسفی
1
مژگان عظیمیهاشمی
2
استادیار جامعهشناسی سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
مربی پژوهش جهاد دانشگاهی مشهد و دانشجوی دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه در دانشگاه فردوسی مشهد
شهروندی حاصل رابطه دو سویه فرد و دولت است، این رابطه از یکسو متضمن وفاداری فرد به دولت و از سوی دیگر مستلزم حمایت دولت از فرد است. در مقاله حاضر برای مفهوم شهروندی، سه وجه اساسی منظور شده است: برابری مشارکتی، برابری قانونی و هویت سیاسی. عناصر مهم در بعد برابری مشارکتی حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، در بعد برابری قانونی، حقوق توزیعی و فرصتی و در بعد هویت سیاسی، هم ذاتپنداری با اجتماع ملی (دولت ـ ملت) و تعهد مدنی است. نتایج تحلیل ثانویه دادهها نشان میدهد:
1. چهار بعد تجربی شهروندی از حیث سهمی که در تشکیل این مفهوم دارند به ترتیب عبارتند از: احساس برابری فرصتی، احساس برابری توزیعی، احساس هویت سیاسی و سپس احساس برابری مشارکتی. 2. شدت احساس شهروندی در ابعاد سهگانه برابری مشارکتی، فرصتی و توزیعی در حد متوسط و احساس هویت سیاسی در بین مردم بالاست. 3. شدت احساسات چهارگانه شهروندی در بین ردههای مختلف قومی، مذهبی، تحصیلی، شغلی و... کشور نزدیک به یکدیگر بوده و تأثیر ردهبندیهای اجتماعی بر احساسات شهروندی بهطور کلی ضعیف است. ضعف احساس شهروندی در ابعاد سهگانه برابری فرصتی، توزیعی و مشارکتی و بالا بودن وفاداری سیاسی، از یکسو دلالت بر کسری ذخائر مشروعیت مدنی حکومت دارد و از سوی دیگر نشان از وجود دیگر ذخائر مشروعیت بهویژه ذخائر مشروعیت دینی دارد که علیرغم ضعف عملکردی حکومت در تأمین حقوق شهروندی، وفاداری به حکومت را در نزد شهروندان محفوظ نگه میدارد. در واقع ذخائر دینی مشروعیت حکومت در ایران، کسری ذخائر مشروعیت مدنی را جبران میکند.
Citizenship stems from the mutual relations of the state and the individual. These relations involve, on the one hand, the state's support of the individual. In the present article, the concept of citizenship is defined using three basic elements: political identity, equality of participation and legal equality. Political identity is characterized with identity with the nation-state; equality of participation is characterized with the right to elect and being elected; legal equality is characterized with the equal rights of distribution and equality of opportunities. The results of the secondary analysis of the data show that, first, the four empirical dimensions of citizenship are in the following order in terms of the contributions they make to the formation of this concept: sense of equality of opportunities, sense of equal rights of distribution, sense of political identity and, finally, sense of equality of participation. Second, the sense of civizenship with respect to the three elements of equality of opportunities, equal distribution of rights and equality of participation is rather moderate, whereas the sense of political identity is very strong. Third, the intensity of the four dimensions of citizenship is almost the same among various ethnic, religious, professional and educational groups, with the social strata hardly affecting the sense of citizenship. The weakness of the sense of citizenship in the three areas mentioned and the strength of the sense of political loyalty shows, on the one hand, a drop in the resources of civil legitimacy and, on the other hand, the existence of other resources of legitimacy, specially religious legitimacy. This explains the fact that, in spite of the weak record of the state in safeguarding the rights of citizenship, the sense of loyalty to the state is still strong among Iranian citizens. This, it is suggested, is because the religious resources of legitimacy compensate for the drop in the resources of civil legitimacy.
http://www.jsi-isa.ir/article_21809_d2d872b18411b6dc4857898b742c71f1.pdf
شهروندی
برابری توزیعی
برابری فرصتی
برابری مشارکتی و هویت سیاسی
Citizenship
Distributive Equity
Opportune Equity
participative Equity
political Identit
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
24
57
21810
scientific
تمایزپذیری ساختی و کارکردی سازمانهای نظامی از نهاد سیاسی
The structural and functional differetiation of Military organizations from the political institutions
محمدجواد نصراللهزاده
1
حسن سرایی
2
دکترای جامعهشناسی سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
این تحقیق، در مورد «تمایزپذیری سازمانهای نظامی از نهاد سیاسی» از سالهای 1300 تا 1357 در ایران میباشد. با توجه به ادبیات و مبانی نظری که مشتمل بر مباحث کلی تمایزپذیری، نحوه ارتباط سازمان نظامی با نهاد سیاسی، سازمان، مشخصات و کارکردهای آن و نیز شرایط جهانی بود، تمایزپذیری با دو متغیر عمده «رسمی شدن» و «حرفهای شدن» مشخص شد. سه شاخص «تقسیم کار سازمانی» «نحوه ارتقای سازمانی» و «سیستم تشویق و تنبیه» برای رسمی شدن و دو شاخص «آموزشها ـ دورههای تخصصی» و «کارکردهای سهگانه» برای حرفهای شدن در نظر گرفته شد. روش تحقیق در این مقاله، روش «تطبیقی ـ تاریخی» با رویکرد «نمونهمحور» بود که در شمول پژوهشهای کیفی محسوب میگردد. روش جمعآوری اطلاعات مبتنیبر اسناد و مدارک تاریخی بود که با توجه به آن، سیر تغییرات تمایزپذیری سازمانهای نظامی ایران از نهاد سیاسی در چهار دوره انتخابی (1300 ـ ،1320 1320 ـ 1332، 1332 ـ 1342 و 1342 ـ 1357) یعنی دورههای پهلوی اول و دوم مورد توجه قرار گرفت. مرجع مقایسه تحقیق نیز سازمانهای نظامی آمریکا تعیین
گردید.
هرچه از دورههای قبل به دورههای جدید انتخابی نزدیک میشویم، بعد رسمی شدن تمایزپذیری، توسعه و گسترش زیادی پیدا کرده است. درواقع، «تقسیم کار» شامل زیرمجموعههای متعدد سازمانی، رستهها و مقررات سازمانی و همچنین علائم و نشانهای نظامی، «نحوه ارتقای سازمانی» با ظهور سیستمهای مدرن پرسنلی (تحصیلات، آموزش، تجربه کاری) و «سیستم تشویق ـ تنبیه» با پایدار شدن قوانین و مقررات خاص جزایی،همینطور، «آموزشها» و «کارکردها» تا حد زیادی با هم نزدیک شده و همگام پیش رفتهاند. میزان و سطح کلی آموزشها، گذر از آموزشهای عمومی به آموزشهای تخصصی را منعکس ساخته است. به تناسب تمایزپذیری در کارکردها و نوع مأموریتها، آموزشها و دورههای تخصصی نیز، گسترش زیادی یافته است.
شبیه همین فرایند در سازمانهای نظامی ایالات متحده نیز وجود داشت. اما نوع ارتباط نهاد سیاسی با سازمانهای نظامی و ساختار سیاسی ـ اجتماعی آنجا که بر عدم تمرکز دلالت دارد، سازمانهای نظامی را علاوهبر رسمی شدن، به سمت حرفهای شدن نیز سوق داد. اما در ایران، نهاد سیاسی با سیستم متمرکز خود، اجازه حرفهای شدن را به سازمانهای نظامی نداد و از اینرو سازمانهای نظامی ایران، در فرایند تمایزپذیری، عمدتآ در رسمی شدن باقی ماندند. ویژگی مهم حرفهای شدن، استقلال نسبی در تصمیمگیری بود که بر خلاف سازمانهای نظامی آمریکا، هرگز در سازمانهای نظامی ایران، امکان بروز نیافت.
In this study, the mani question is: How is the differetiation of the nilitary organizations from the institution pelitrcally formed? According to the present texts and their theretical frameworks, the differetiation could be defined by two basic categories of: Fromalization and professlonalization.
The indices of formalization were: division of labour, and the punishment / reward system for organizational promotion.
The indices for professionalization are: sepcialized education and a triple -function for professionalization.
The study is a historical comparative work, so it could be categorized as a qualitative research. The main findings are that through the history, both categories of differentiation were developed and complicated. But in Iran, in different from the other countries, specially United States with its decentralization system, the professionalism has less developed and under the domination of the central political system, it could not acheived a developed professional autonamy.
http://www.jsi-isa.ir/article_21810_d59f665f28daed6f49977185453b91c8.pdf
تمایزپذیری
تمایزپذیری ساختاری
تمایزپذیری کارکردی
حرفهای شدن
رسمی شدن
سازمان نظامی
نهاد سیاسی
: Differentiation
Structural differentiation
Functional differentiation
Professionalism
Formalization
Military organization
Political institution
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
58
88
21811
scientific
تبیین جامعهشناختی ترس از جرم : مطالعه موردی شهروندان زنجانی
Sociological explanation of fear of crime
A Case study of Zanjani citizens
رسول ربانی
1
رضا همتی
2
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد پژوهشگری از دانشگاه شهید بهشتی و دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
امروز ترس از جرم (احساس ناامنی) به واقعیت اجتماعی متمایزی حتی مهمتر از خود جرم مبدل شده است. بیشتر پژوهشهای انجام گرفته در این خصوص به شکل توصیفی بوده و تلاشهای سیستماتیک چندانی برای شناخت عوامل مؤثر بر آن به عنوان یک مسئله اجتماعی، صورت نگرفته است. با این حال نتایج حاصل از این معدود پژوهشها نشان میدهد احساس امنیت (ذهنی) به اندازه خود امنیت (عینی) در جامعه وجود ندارد.
از این گذشته ترس از جرم و ناامنی از عوامل متعددی در سطوح خرد، میانه و کلان متأثر بوده و مقولهای صرفآ امنیتی و انتظامی نمیباشد. پژوهش حاضر دو هدف عمده را تعقیب میکند: اول بررسی متون نظری و تجربی مرتبط با ترس از جرم و احساس ناامنی (جانی و مالی) دوم، تعیین میزان ترس از جرم و برخی عوامل مؤثر بر آن. یافتههای تحقیق حاضر که به شیوه پیمایش مقطعی بر روی نمونهای از شهروندان زنجانی صورت گرفته، نشان میدهد احساس ترس نسبتآ اندکی در میان این پاسخگویان وجود دارد و عوامل فردی (مثل سن، جنس، درآمد خانوار، تحصیلات) در مقایسه با عوامل زمینهای (تلقی از خطر قربانی شدن، رضایت از محل، نگرش به پلیس و منطقه سکونت) از توان تبیینی لازم برخوردار نیستند.
: Nowadays, fear of crime (feelings of insecurity) has emerged as a distinct social fact and even more important than the crime itself. Most of the researches in Iran have done in a descriptive manner and focused on demographic factors. However, findings of these researches show that there were not feelings of security (subjective) compared to the security (objective) ones. Furthermore, fear of crime can be influenced by a number of factors in micro, meso and macro level so that the police have no control over them.
The present study pursues two main goals: first, the examination of theoretical and empirical literature of fear of crime and feelings of insecurity (property and personal). Second the determination of the extent of fear of crime and some factors which influence it. Findings of the this study that was carried out on a sample of citizens in zanjan city by using survey method shows that they have not been very fearful and contextual factors (perceived risk of victimization, satisfaction of neighborhood, attitude towards local police and residential region) have more explanatory power than personal factors (e.g. age, education, income).
http://www.jsi-isa.ir/article_21811_bfc0728fb4ff99f36ca5ac52b0cea86e.pdf
ترس از جرم
احساس امنیت
امنیت
عوامل فردی
عوامل زمینهای
Fear of crime
feelings of insecurity
perception of victimization
Social Capital
attitude towards local police
and perception of neighborhood condition
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
89
119
21812
scientific
مهاجرت علمی: بررسی علل گرایش دانشآموختگان رشتههای غیر جامعهشناسی به تحصیل در رشته جامعهشناسی
Transition of Scientific Discipline
An approach to study of attitude toward majoring in Sociology among
non-Sociology former graduates
فاطمه جواهری
1
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت معلم
طی چند سال اخیر شاهد هستیم برخی از افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای جامعهشناسی پذیرفته شده و به تحصیل میپردازند، رشته تحصیلی اولیه آنها جامعهشناسی نبوده است. کنجکاوی در این مورد از آن جهت حائز اهمیت است که شناخت ما را نسبت به وضعیت جامعهشناسی ایران و مسایل جاری آن افزایش میدهد. هدف اصلی این مقاله واکاوی برخی از ابعاد این موضوع است. به این منظور نویسنده درصدد پاسخگویی به پرسشهای زیر است:
ــ افرادی که رشته قبلی خود را تغییر داده و جامعهشناسی را انتخاب کردهاند از رشته قبلی خود چه ارزیابی دارند؟ این افراد چگونه به جامعهشناسی گرایش پیدا کردهاند و در حال حاضر در ارتباط با جامعهشناسی دارای چه نوع ارزیابیها و سویگیریهایی هستند؟
اطلاعات این پژوهش در چارچوب روش پیمایشی، با تکیه بر یک رویکرد اکتشافی و براساس مصاحبه با 125 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای جامعهشناسی و پژوهش اجتماعی دانشگاههای دولتی در سال 1387 گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از یکسو ناکارآمد بودن معیارهای تصمیمگیری در هنگام انتخاب رشته تحصیلی اولیه، و ارزیابی انتقادی از رشته قبل، و از طرف دیگر شکلگیری انتظارات مثبت از تحصیل در رشته جامعهشناسی که برخاسته از شرایط ساختاری جامعه ایران و تحولات اجتماعی ـ سیاسی مرتبط با آن است در این فرایند نقش قابل ملاحظهای داشته است.
: During the recent years we witness some of non-Sociology graduates have been accepted in Sociology at M.A. or Ph.D level. Since studying this subject may improve our knowledge about the condition of sociology in Iran, as well as other related issues, it is considered to be useful. The main aim of this article is to explore and analyze the so-called subject.
For this reason, the author attempted to categorize the following questions of the research in three parts:
- How did respondents evaluate their previous field of study?
- How did respondents become interested in Sociology?
-What are respondents current evaluations and orientations towards sociology?
The data collection was carried out in terms of survey method and through interview with 125 individuals who were either Sociology or Social Research students at M.A. /Ph.d level or graduates from the state universities. This research was performed in 1387 (2008) and suggests analysis about some aspects of the subject.
http://www.jsi-isa.ir/article_21812_329891fa9a9e526bee159c0ab46b20f2.pdf
رشته تحصیلی
تغییر رشته
گرایش
جامعهشناسی
Scientific discipline
transition of scientific discipline
Attitude
Sociology
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
120
142
21814
scientific
اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران: نگاهی فراتحلیلی با تأکید بر جوانان
Internet and Social Change in Iran:
A Meta-Analytical Study Emphasizing the Youth Generation
مهدی منتظرقائم
1
احسان شاقاسمی
2
استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران
کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه تهران
اینترنت رسانهای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانههای پیش از خود است و در عین حال تقریبآ همه آن رسانهها را در خود دارد. اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه میآورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل میدهند، رخ میدهد. اینترنت در فاصله سالهای 1380 تا 1385 در ایران رشدی حدود 2500 درصد داشته است. این وضعیت امکان ایجاد یک نسل را در ایران مطرح میکند، نسلی که در سالهای نوجوانی با تکنولوژیهای نوین ارتباطی آشنا شده و در حال حاضر به سمت سنین میانسالی حرکت میکند.
در این مقاله خواهیم دید که جوانان ایرانی از قابلیتهای ارتباطی اینترنت بهطرز مؤثری بهره گرفتهاند. گروههای اجتماعی مختلف بنا به ویژگیهای خاص جامعه ایران، اینترنت را مکان خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافتهاند. زنان ایرانی برای دستیابی به اهداف اجتماعی و گروهی خود پابهپای مردان و گاهی پیش از آنها از امکانات اینترنت استفاده کردهاند. اینترنت در ایران امکان نوع خاصی از هنجارشکنی را پدید آورده که امکان برخورد با آن به روشهای سنتی وجود ندارد. اینترنت در سالهای اخیر به عنوان رسانهای برای تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است. این پژوهش با یک رویکرد فراتحلیلی و مطالعه اسنادی نشان میدهد که اینترنت باعث ایجاد یک نسل در ایران شده است. در ادامه ویژگیهای این نسل ایرانی برشمرده شده است.
The internet is a new medium with a different nature than its predecessors while at the same time it contains almost all of their functions within its reach. Thus, the internet brings about social changes more considerably among the young generation who have, as in elsewhere, proved to be the primary internet users in Iran. This situation offers the possibility of shaping a globally recognized 'Y generation' in Iran. The members of Y generation are those who have become acquainted with new Information & Communication Technologies (ICTs) from their early teenage and now are moving towards the end of their twenties.
In the present article, we will see how effectively the Iranian youth have exploited the communicative capabilities of internet. Based on particular characteristics of the Iranian society, different social groups found internet a suitable site for self-presentation and establishment of communication networks. To achieve their social and cultural ends, Iranian women have enjoyed the facilities of the internet - sometimes even over-reaching the men in their usage. The internet has paved the way for the emerging of new kinds of norm-breakings which could not be dealt with by traditional methods. By the recent years, the internet has been exploited as an effective medium for promotion and diffusion of religion among the Iranian youth. This study, using the methodology of meta-analysis, reveals that the Internet has been influential, if not to say central, in shaping an 'Iranian Y generation'. Furthermore, we have elaborated the characteristics of this Iranian Y generation.
http://www.jsi-isa.ir/article_21814_d5b8fb11ff08bd530829939cbaaec234.pdf
هویت
اینترنت
ایمیل
چت
وبلاگ
ایران
جوانی
رسانههای نوین
Identity
The Internet
Email
Chat
weblog
Iran
Youth
New Media
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
143
164
21815
scientific
نسبت هویت ملی با هویت قومی در میان اقوام ایرانی
Relationship Between National and Ethnic Identities Among Iranian Ethnic Groups
ابراهیم حاجیانی
1
دانشآموخته رشته جامعهشناسی از دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی و مدیریت گروه پژوهشهای فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
با توجه به دغدغهها و نگرانیهای موجود در خصوص تنوع فرهنگی و قومی در جامعه ایران و پیامدهای ناشی از آن، این مقاله که براساس یک طرح پژوهشی ملی تنظیم شده است به بررسی رابطه و نسبت گرایش به هویت قومی و گرایش به هویت ملی در میان اقوام ایرانی پرداخته است. براساس چارچوب تحلیلی انتخابشده که نظریه کنش متقابل نمادین و مشخصآ آرای مید و بلومر میباشد، فرض اصلی این نوشتار آن است که هویت ایرانیان چندبعدی یا ترکیبی است و میان ابعاد یا منابع هویتبخش جامعه ایرانی تناقض، تعارض و ناسازگاری وجود ندارد، بلکه هویت جمعی فرهنگی جامعه ایرانی همزمان از چند منبع مختلف سرچشمه گرفته و بهدلیل خصلت تدریجی، تاریخی و استمراری بودن فرآیند تکوین هویتهای مختلف، آنها در شرایط سازگاری و انطباق با همدیگر قرار دارند. برای آزمون این فرض محقق از روش تحقیق پیمایشی و ابزار پرسشنامه استفاده کرده است. واحد مشاهده فرد و واحد تحلیل 6 گروه عمده قومی (ایرانی) شامل کُردها، بلوچها، آذریها، عربها، ترکمنها و لرها بوده است. جمعیت آماری شامل افراد 18 سال به بالا ساکن 9 شهر بزرگ قومنشین کشور بوده و با روش نمونهگیری چند مرحلهای، موارد نمونه انتخاب شدهاند.
نتایج حاکی از آن است که هویت قومی و هویت ملی هر دو در میان اقوام ایرانی، بهطور توأمان، قوّت و برجستگی دارند و میان آنها رابطه تعارضآمیز و قطبی وجود ندارد. همچنین میتوان گفت میان ابعاد فرهنگی و اجتماعی هویت قومی و ابعاد فرهنگی (و تا حدودی اجتماعی) هویت ملی رابطه مثبت و قوی برقرار است اما ابعاد سیاسی این دو نوع هویت رابطه منفی با یکدیگر دارند.
: In view of concerns arising from cultural and ethnic diversities in the Iranian society and their consequences, this paper, which is the result of a national research project, will discuss the relationship between national and ethnic identities among Iranian ethnic groups. According to an analytical framework based on symbolic interaction, especially the viewpoints of Mead and Blumer, the main assumption of this paper is that Iranians enjoy a multifaceted identity and there is no incompatibility among identity sources. That is, collective cultural identity of the Iranian society comes from a number of sources and due to its gradual, historical and continued nature; there is no incompatibility among those sources. Survey method and questionnaire has been used to test that assumption. The unit of study is "individual" while the unit of analysis includes 6 ethnic varieties of Iran as Kurds, Baluches, Turks, Arabs, Turkmens, and Lor people. The population was over 18 years of age and included residents of 9 big cities inhabited by those ethnic groups. Samples were chosen through multiphasic sampling method.
The results show that both ethnic and national identities are simultaneously prominent among Iranian ethnic groups and there is no conflict between them. Also, there is a positive and powerful relationship among cultural and social aspects of ethnic identity, on the one hand, and cultural (and to some extent social) aspects of national identity. Of course, there is a negative relationship between their political aspect.
http://www.jsi-isa.ir/article_21815_a28ee51c87f0c254465c3959fb5d3879.pdf
هویت ملی
هویت قومی
هویت ترکیبی
هویت جمعی
هویت فرهنگی
قومیت
National identity
ethnic identity
combined identity
collective identity
Cultural identity
Iranian ethnic groups
Ethnicity
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
164
193
21816
scientific
اثر وابستگی اقتصادی بر کشمکش سیاسی شورشی
The Effects of Dependency on Rebelious Political Conflict
محمدرضا طالبان
1
استادیار گروه جامعهشناسی انقلاب پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
سنت نظری وابستگی/ نظام جهانی متکی به تفکیک میان کشورهای مرکز (مادر) و پیرامون (اقمار) در جهان است. این سنت نظری مدعی است که نظام جهانیِ سرمایهداری با انتقال منابع عمده کشورهای کمتر توسعهیافته جهان سوم به کشورهای توسعهیافته مرکز، مانع توسعه مستقل و ملی آنان شده و از این طریق پیرامونی شدن آنها را در درون نظام تقسیم کار بینالمللی تقویت مینماید. به عبارت دیگر، کشورهای توسعهیافته مرکز، مازاد اقتصادی کشورهای پیرامون را تملک میکنند و آن را برای توسعه هرچه بیشتر خویش، اختصاص میدهند. کشورهای پیرامونی نیز به دلیل دسترسی نداشتن به مازاد خود، توسعهنیافته باقی میمانند. یکی از نتایج سیاسی یک چنین ساختاری عبارت است از تفاوتهای قابل توجه مشاهدهشده در سطوح کشمکش سیاسی شورشی در میان کشورهای توسعهیافته مرکز با کشورهای توسعهنیافته پیرامونی. در پژوهش حاضر، استدلالهای اصلی تئوریهای وابستگی/ نظام جهانی در تبیین کشمکش سیاسی شورشی در قالب فرضیات تحقیق استخراج و بهصورت مدلی تئوریک تدوین گردید. سپس، با مقابله این مدل تئوریک با دادههای مربوط به 95 کشور پیرامونی در یک دوره بلندمدت زمانی (بیست سال)، میزان انطباق و تناظر پیشبینیهای نظری تئوریهای مزبور با شواهد بین کشوری مورد ارزیابی و داوری تجربی قرار گرفت.
در مجموع، یافتههای این پژوهشِ بین کشوری نتوانست برای دیدگاه نظری وابستگی/ نظام جهانی تأیید تجربی فراهم آورد. به بیان دیگر، هیچیک از فرضیات منطقآ استخراج شده از سنت نظری وابستگی/ نظام جهانی در تبیین کشمکش سیاسی شورشی نتواستند از این آزمون تجربی سربلند بیرون بیایند.
Theoretical tradition of dependency/world-system relies on the separation between core and periphery countries in the world. This tradition asserts that global system of capitalism, with transfer of resources from less developed third world countries to the developed core countries, prevents their national and independent development and thus promote their peripheralization within international division of labor. In other words, the developed core countries, seize economic surplus from the periphery countries and allocate it for their own more and more development. On the contrary, due to the lack of access to their own economic surplus, the periphery countries remain underdevelopment. One of the political consequences of such a system is noticeable differences in levels of rebellious political conflict among the developed core countries and underdevelopment periphery countries.
In the present research attempts have been made to formulate the hypotheses for explanation of political conflict within the theoretical framework of dependency/world-system theories. Then, the said theoretical model was evaluated through collecting data from 95 periphery countries for a 20- year period (1980-1999).
Overall, the findings of this cross-national study could not provide empirically support for the dependency/world-system theoretical perspective. In other words, all hypotheses extracted from the dependency/ world-system theoretical tradition to explain rebellious political conflict were rejected by this empirical test.
http://www.jsi-isa.ir/article_21816_751acbf553fab9084d92ae29054a78a7.pdf
کشمکش سیاسی شورشی
نظریه وابستگی/ نظام جهانی
کشورهای مرکز ـ پیرامون
نابرابری اقتصادی
رشد اقتصادی
تحلیل بین کشوری
Rebellious Political Conflict
Dependency/World-system Theory
Core -Periphery Countries
Economic Inequality
economic growth
Cross- National Analysis
per
انجمن جامعه شناسی ایران
مجله جامعه شناسی ایران
1735-1901
2783-3054
2008-09-22
9
3
194
225
21817
scientific
مقایسه سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران و اعضای کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای شهر تهران
The Comparative Study of Social Capital Among Tehran University's Students And Members of Artistic and Cultural Clubs of Universities of City of Tehran
ابوالفضل مرشدی
1
حامد شیری
2
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
طرح نظریه سرمایه اجتماعی تأملی مجدد در نقش و تأثیر اجتماع و تشکلهای جامعهمحور در تحقق توسعه بهویژه توسعه پایدار و همهجانبه است. در این چارچوب، مقاله حاضر تلاش دارد تا نقش کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای شهر تهران در تقویت سرمایه اجتماعی دانشجویان و تأثیر آن در گسترش هنجارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی در بین دانشجویان را مورد سنجش قرار دهد. برای سنجش مفهوم سرمایه اجتماعی از چارچوب نظری پاتنام استفاده شده است. در این چارچوب شبکه روابط، اعتماد و همیاری مؤلفههای اصلی سرمایه اجتماعی را تشکیل میدهند. روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایش است که با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. نتایج پژوهش نشان میدهد در حالیکه سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران (به عنوان گروه کنترل) و فعالین کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای از حد متوسط تجاوز نمیکند اما سرمایه اجتماعی اعضای کانونهای فرهنگی و هنری بیشتر از سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران است. نتایج همچنین بیانگر تأثیر مستقیم سرمایه اجتماعی بر تقویت رفتارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی است.
: The theory of social capital is re-emphasis on the role of community and society-based groups in sustainable development. In this paper we try to survey the role of artistic and cultural clubs at universities in reinforcement of social capital among students. We also study the effects of social capital on increasing civil norms and decreasing deviant behavior. Putnam's approach to social capital is theoretical framework of this study. According to this theory, relations network, social trust and social co-operation are the most important indicators of social capital. Research method is based on survey by using questionnaire technique.
Although, the results show that social capital of Tehran University's student(as control group) and artistic and cultural activists of universities of city of Tehran is not higher than average level, but later group have more social capital than formers. Also, the results represent that whatever the level of social capital increase, civil behavior increase and deviant behavior decrease.
http://www.jsi-isa.ir/article_21817_cc829b017684c6920886eb389dd12c67.pdf
سرمایه اجتماعی
کانونهای فرهنگی و هنری
دانشجویان دانشگاه تهران
شبکه روابط
اعتماد
همیاری
رفتارهای مدنی و رفتارهای انحرافی
Social Capital
artistic and cultural clubs
Tehran University's students
relations network
Social Trust
co-operation
civil and deviant behavior