مهدی منتظرقائم؛ احسان شاقاسمی
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1387، ، صفحه 120-142
چکیده
اینترنت رسانهای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانههای پیش از خود است و در عین حال تقریبآ همه آن رسانهها را در خود دارد. اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه میآورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل میدهند، رخ میدهد. اینترنت در فاصله سالهای 1380 تا 1385 در ایران رشدی حدود 2500 درصد ...
بیشتر
اینترنت رسانهای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانههای پیش از خود است و در عین حال تقریبآ همه آن رسانهها را در خود دارد. اینترنت با خود تغییرات اجتماعی به همراه میآورد و این تغییرات بیش از همه در میان جوانان که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را تشکیل میدهند، رخ میدهد. اینترنت در فاصله سالهای 1380 تا 1385 در ایران رشدی حدود 2500 درصد داشته است. این وضعیت امکان ایجاد یک نسل را در ایران مطرح میکند، نسلی که در سالهای نوجوانی با تکنولوژیهای نوین ارتباطی آشنا شده و در حال حاضر به سمت سنین میانسالی حرکت میکند.
در این مقاله خواهیم دید که جوانان ایرانی از قابلیتهای ارتباطی اینترنت بهطرز مؤثری بهره گرفتهاند. گروههای اجتماعی مختلف بنا به ویژگیهای خاص جامعه ایران، اینترنت را مکان خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافتهاند. زنان ایرانی برای دستیابی به اهداف اجتماعی و گروهی خود پابهپای مردان و گاهی پیش از آنها از امکانات اینترنت استفاده کردهاند. اینترنت در ایران امکان نوع خاصی از هنجارشکنی را پدید آورده که امکان برخورد با آن به روشهای سنتی وجود ندارد. اینترنت در سالهای اخیر به عنوان رسانهای برای تأثیرگذاری مذهبی و ترویج مذهب در میان جوانان ایران مورد استفاده قرار گرفته است. این پژوهش با یک رویکرد فراتحلیلی و مطالعه اسنادی نشان میدهد که اینترنت باعث ایجاد یک نسل در ایران شده است. در ادامه ویژگیهای این نسل ایرانی برشمرده شده است.