اگر از چند مورد کار جدی صرفنظر کرده باشیم غالب نظریاتی که تاکنون به تاریخ ایران پرداختهاند، چه در سطحی ساده و چه در سطحی پیچیدهتر، در لابیرنتی تودرتو از کشوقوسهای شرقشناسانه سیر کردهاند. پارادایمهایی از این دست که در سنت فلسفه تاریخ قرار میگیرند بهناچار تاریخ ایران را در آئینة دولت/ مرکز نگریستهاند و سکوتی تاریخی ...
بیشتر
اگر از چند مورد کار جدی صرفنظر کرده باشیم غالب نظریاتی که تاکنون به تاریخ ایران پرداختهاند، چه در سطحی ساده و چه در سطحی پیچیدهتر، در لابیرنتی تودرتو از کشوقوسهای شرقشناسانه سیر کردهاند. پارادایمهایی از این دست که در سنت فلسفه تاریخ قرار میگیرند بهناچار تاریخ ایران را در آئینة دولت/ مرکز نگریستهاند و سکوتی تاریخی به غیردولت/ غیرمرکز تحمیل کردهاند، برههای خاص از تاریخ را بهتمامی زمان و مکان آن فرافکندهاند و با غیرتاریخی کردن «لحظة حال» به آنچنان ازلیتی بخشیدهاند که بهناچار مفهوم «زمان» را از آن ساقط میکند. تاریخ پادشاهان همان تاریخ ایران میشود و منطق پیچیدة حیات اجتماعیِ تمامیت محدودة پهناور ایران و بافتهای نامتجانس آن، که هرکدام خود منطق درونی ویژة خود را دارد، از دل وقایع دربار استنتاج [1]میشود و به گسترة تاریخ و جغرافیای ایران تعمیم داده میشود. این نوشته سعی بر این دارد که رویکردهایی از این دست را وانهاده و غیردولت/غیرمرکز (در این مورد کردستان) را به سخن گفتن وادارد و سعی میکند قدمی مختصر باشد در راه صعب «نوشتن از پایین» تاریخ ایران؛ پرواضح است که هَمّی اینچنین "رنج سال سی" میخواهد، و صد البته از آن واضحتر اینکه این امر در قالب این نوشتار به تحقق نخواهد رسید، اما سعی میشود که قدم آغازین این نوع بازخوانی تاریخ، در حد توان نگارنده به گونهای اساسی برداشته شود. شرط امکان تاریخنگاری از پایین و شنیدن صدای سکوتِ تحمیلیِ پیرامون، بهزعم این نوشتار، واسازی تاریخنگاری رسمی مرکز و بازخوانی تاریخ لحظة حال ایران، از منظر این پیرامونهای ساکت میباشد. در این نوشتار، وقایع پیشامدرن کردستان بازاندیشی میشوند؛ یک گسست بین دورة پیشامدرن (دوران شاهزادهنشینی) و دورة مدرن (از اصلاحات امیرکبیر به بعد) فرض نهاده میشود، تداوم دورة پیشامدرن و نیز وقایع آغازین تجربة مدرنیته در این میدان بازنموده میشود و منطق خاص وقایع مشروطه تا برآمدن ملت- دولت مدرن، در مناطق کردنشین ایران مورد بحث قرار میگیرد. روش این پژوهش مطالعة اسنادی است