حامد طاهری کیا
چکیده
هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسی مسئلۀ بیگانگی با قوانین در فرهنگ ایران است. برای این منظور، وضعیت قانون در دانشگاه، بهمثابه یکی از مهمترین نهادهای تربیتی شهروند قانونمدار، مطالعه میشود. برای نیل به این هدف، دو سلسله پژوهش توسط نگارنده پیرامون فرهنگ دانشگاه انجامشده است. در پژوهش اول، تخلفهای دانشجویی در سه حوزۀ سیاسی، اخلاقی، ...
بیشتر
هدف اصلی مقالۀ حاضر بررسی مسئلۀ بیگانگی با قوانین در فرهنگ ایران است. برای این منظور، وضعیت قانون در دانشگاه، بهمثابه یکی از مهمترین نهادهای تربیتی شهروند قانونمدار، مطالعه میشود. برای نیل به این هدف، دو سلسله پژوهش توسط نگارنده پیرامون فرهنگ دانشگاه انجامشده است. در پژوهش اول، تخلفهای دانشجویی در سه حوزۀ سیاسی، اخلاقی، و آموزشی بررسیشده است. در پژوهش دوم، رویارویی اساتید دانشگاه با قوانین نظارتی بر کیفیت علمی آنان مطالعه شد. هر دو پژوهش به شیوۀ کیفی و دادهها به روش مصاحبۀ عمیق به دست آمد. بر اساس نتیجهگیری، دانشگاه بهمثابه یکی از مهمترین نهادهای تربیت سوژههای متخصص و شهروندان قانونمدار دچار تولید ایجاد ازخودبیگانگی در دانشجویان و اساتید نسبت به قوانین دانشگاه است. بنابراین، اگر در فرهنگ مدرن غرب- بر اساس فرهنگ مصرفگرایی –قانون حافظ فردگرایی است، در ایران گریز از قانون برای مدیریت موقعیت خود به فردگرایی معکوس منجر شده است.
اصغر میرفردی؛ عبدالله ولینژاد
دوره 18، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 158-183
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و تحلیل رابطة هویّت ملّی و میزان دینداری دانشجویان دانشگاه یاسوج، با استفاده از تلفیق نظریة هویّت گیدنز، نظریة خود آینهسان کولی و برجستگی هویّتی استرایکر انجام شده است. بر اساس فرمول لین (1976)، حجم نمونه 400 نفر محاسبه؛ که با روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای چند مرحلهای، انتخاب و مورد مطالعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و تحلیل رابطة هویّت ملّی و میزان دینداری دانشجویان دانشگاه یاسوج، با استفاده از تلفیق نظریة هویّت گیدنز، نظریة خود آینهسان کولی و برجستگی هویّتی استرایکر انجام شده است. بر اساس فرمول لین (1976)، حجم نمونه 400 نفر محاسبه؛ که با روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای چند مرحلهای، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها نیز، پرسشنامهای 48 سؤالی، ترکیبی محقّقساخته و دیگرانساخته بوده که پس از تأیید اعتبار آنها توسّط صاحبنظران، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، هویّت ملّی (888/0) و میزان دینداری (939/0)، محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین هویّت ملّی و میزان دینداری دانشجویان رابطة معناداری وجود داشت؛ ولی هیچ تفاوت معناداری بین میزان دینداری پاسخگویان با توجّه به سن، محلّ سکونت و مقطع تحصیلیشان مشاهده نگردید. در نهایت متغیرهای مستقل توانستند 27 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتیجهگیری کلّی تحقیق این بود که مؤلّفههای تشکیل دهندة دینداری و هویّت ملّی دانشجویان در جامعة مورد مطالعه، تعارضی با یکدیگر نداشته؛ و تا حدّی به همافزایی هر دو بعد هویّتی میپردازند.
محمد رضایی؛ حامد کیا
دوره 17، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 25-50
چکیده
هدف این مقاله به دست آوردن تصویری از تشکلهای دانشجویی است که آنها را در رابطه با سیاست تعریف میکند. تشکلهای سیاسی دانشجویی قبل از هر چیز شبکهای از روابط دوستی هستند که بر اساس اهداف مشترک شکل گرفتهاند. اما، این روابط دوستی در دو سطح مورد ارزیابی قرار میگیرند: اول، در سطح دور هم بودن و بدون دغدغه و هدف مشخصی ادامه دادن؛ دوم، ...
بیشتر
هدف این مقاله به دست آوردن تصویری از تشکلهای دانشجویی است که آنها را در رابطه با سیاست تعریف میکند. تشکلهای سیاسی دانشجویی قبل از هر چیز شبکهای از روابط دوستی هستند که بر اساس اهداف مشترک شکل گرفتهاند. اما، این روابط دوستی در دو سطح مورد ارزیابی قرار میگیرند: اول، در سطح دور هم بودن و بدون دغدغه و هدف مشخصی ادامه دادن؛ دوم، با هم بودن و حول اهداف مشترک گرد هم آمدن. در تحقیق صورت گرفته، در نظر بسیاری از دانشجویان تشکلهای سیاسی نوعی از دور هم بودن هستند چون هدف مشترکی در آنها دیده نمیشود. اما، از طرف دیگر، سوژههای سیاسی که در تشکلها شکل پیدا میکنند قادر به تأثیرگذاری و تغییر فضای اطراف خود هستند. بنابراین، برای بررسی این مسئله، ما سعی کردیم با خلق مفاهیم دور هم_ بودگی و با هم_ بودگی دو وضعیتی را تعریف کنیم که بر اساس آن بتوان رابطه تشکلهای دانشجویی را با امر سیاست باز تعریف کرد. این تحقیق به شیوه کیفی انجام شده و با دانشجویان فعال و غیر فعال مصاحبه و مشاهده میدانی به عمل آمده است. در نتیجهگیری آمده است که سیاست بهمثابه جریانی اثرپذیر و اثرگذار، که در زندگی روزمره تشکلهای دانشجویی صورت میگیرد، باعث به وجود آمدن حس مشترک میشود. بنابراین پاسداری و ادامه این حس مشترک به شکل آرمان و هدف برای تشکلهای سیاسی تعریف میشود
مهربان پارسامهر؛ رحمت اله ترکان
دوره 10، شماره 3 ، مهر 1388، ، صفحه 85-105
چکیده
هدف اصلی این مقاله،بررسی عوامل تاثیر گذرا برهواداری دانشجویان از تیم های فوتبال لیگ ایران می باشد.روش تحقیق پیمایش و ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده، که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند،به همین منظور،تعداد 232 نفر ،بصورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدهاند، ضریب آلفای کرونباخ 825/0 بدست آمد. نتایج نشان می دهد: بین الگوی نقش ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله،بررسی عوامل تاثیر گذرا برهواداری دانشجویان از تیم های فوتبال لیگ ایران می باشد.روش تحقیق پیمایش و ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده، که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند،به همین منظور،تعداد 232 نفر ،بصورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدهاند، ضریب آلفای کرونباخ 825/0 بدست آمد. نتایج نشان می دهد: بین الگوی نقش و هواداری از تیم های فوتبال رابطه معنی داری وجود دارد .همچنین بین استفاده از رسانه جمعی و هواداری از تیم های فوتبال رابطه معنی داری وجود دارد ،اما بین پایگاه اقتصادی –اجتماعی و هواداری از تیم های فوتبال و بین نوع رشته تحصیلی و هواداری از تیم های فوتبال رابطه معنی داری وجود ندارد.و دیگر اینکه هواداری بر حسب جنسیت متفاوت است.
محمد اسماعیل ریاحی؛ زین العابدین جعفری
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1388، ، صفحه 55-86
چکیده
گرایش جوانان تحصیل کرده دانشگاهی به جنبشهای دینی جدید، در ایران امروز و با وجود حکومت دینی، پدیده نوینی است که در خور بررسی و مداقه علمی است. پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش دانشجویان به جنبش های دینی جدید بوده و در صدد است تا برخی همبسته های اجتماعی این گرایش را نیز شناسایی و توصیف نماید. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام ...
بیشتر
گرایش جوانان تحصیل کرده دانشگاهی به جنبشهای دینی جدید، در ایران امروز و با وجود حکومت دینی، پدیده نوینی است که در خور بررسی و مداقه علمی است. پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش دانشجویان به جنبش های دینی جدید بوده و در صدد است تا برخی همبسته های اجتماعی این گرایش را نیز شناسایی و توصیف نماید. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردیده و برای گرد آوری داده ها از پرسش نامه های خود اجرا استفاده شده است. جامعه ی آماری تحقیق 147189 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1386بوده اند که با استفاده از شیوه ی نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه ای برابر با 400 نفر از آنان به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که 4/9 درصد از دانشجویان گرایش قوی نسبت به جنبشهای دینی جدید داشته اند، درحالی که 7/41 درصد از آنها دارای گرایش ضعیف بوده اند. تحلیل داده ها نشان می دهد که بالاترین میزان گرایش به جنبشهای دینی جدید در بین دانشجویانی مشاهده شده است که هنوز ازدواج نکرده بودند، به طور نیمه وقت شاغل بوده اند، در رشته های هنر و علوم انسانی تحصیل می کرده اند، جزو اقوام لر و ترک و کرد بوده اند، و والدین آنها به طبقات اجتماعی بالاتر متعلق بوده اند. همچنین، گرچه دختران دانشجو در مقایسه با پسران، گرایش بیشتری به جنبشهای دینی جدید داشته اند، این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نبوده است. در نهایت، نتایج آزمونهای همبستگی، حاکی از کشف رابطه معکوس و معنادار بین میزان دینداری و میزان گرایش به هویت قومی با میزان گرایش به جنبشهای دینی جدید بوده است. یافته های تحقیق حاضر بر توجه بیشتر به پدیده جنبشهای دینی جدید و ابعاد آن در ایران، از سوی پژوهشگران و دانشگاهیان و نیز سیاستگذاران اجرایی کشور دلالت می نماید.